Απαντώ στο Hypothesis61@gmail.com

Δευτέρα 31 Αυγούστου 2015

Hollywood Critical Theory : 1-0


 
 
Tο τελευταίο Mission Impossible (πηγή) βασίζεται σε ένα γνωστό μοτίβο : οι μυστικές υπηρεσίες έχουν ανεξέλεγκτες εστίες οι οποίες αυτονομούνται απολύτως. Οι αυτόνομοι πόλοι διαθέτουν χρηματικούς πόρους, τεχνολογία και υποκαθιστούν τους άλλοτε κλασσικούς «κακούς» («παραπέτασμα», παρανοϊκοί ιδιώτες κλπ) .O Ethan Hunt - Tom Cruise όπως παλαιότερα  ο Bourne Matt Damon  (πηγή) ευρίσκονται σε μια ασφυκτική παγίδα καθώς ευρίσκονται αντιμέτωποι με την επίσημη Cia αλλά και τις αυτόνομες μυστικές καινοφανείς δομές. Η αλλαγή της φυσιογνωμίας του «κακού» δεν είναι απλή: από τον απόλυτο εξωτερικό εχθρό ευρισκόμαστε με στον εσωτερικό κίνδυνο ο οποίος προκύπτει ως κληρονομική ασθένεια ή  ως καρκινική μετάλλαξη. Με  το γνωστό  χονδροειδή ,σχεδόν αφελή τρόπο η Cia περιγράφεται μονίμως  ως μια δυνητική πηγή ανωμαλίας όπου διαρκώς ελλοχεύει ο κίνδυνος τεράστιων εκτροπών.

Μεταξύ του   Ethan Hunt - Tom Cruise και του Bourne Matt Damon υπάρχει  μια διαφορά: Ο Crusie  είναι απομονωμένος αλλά κυρίαρχος διαθέτει πόρους και έχει διαρκείς επαφές με μια ομάδα εμπιστοσύνης. Ο  Matt Damon είναι κυριολεκτικά εξουθενωμένος και μόνος . Δεν έχει μνήμη, έχει λιγότερους πόρους και είναι κυριολεκτικά απομονωμένος. Με όρους κοινωνιολογίας ο ένας είναι ένα «στέλεχος» και ο άλλος «εργάτης». Ο Ethan προκαλεί μια ηθική επαναφορά στην «υπηρεσία» καθώς τελικά είναι αλώβητος αλλά ο Bourne ευρίσκεται σε ένα διαρκή πόλεμο καθώς η ψυχική του κατάσταση ο βίος του έχουν πληγεί ανεπανόρθωτα. Ο ένας είναι αδικημένος Manager o άλλος θύμα «εργατικού» ατυχήματος με ανήκεστο βλάβη

Η διαφορά Ethan Bourne έχει την ρίζα της στο εξήντα. Τότε ο James Bond του  Connery καθιερώθηκε  ως  ιδανική φιγούρα ,εμφανίζεται ο Michael Caine στον «Φάκελο Ipcress» (πηγή). Εδώ ο πράκτορας είναι αδύνατος εξαρτημένος ,ένας looser θύμα των μυστικών υπηρεσιών. Σε ένα μοναδικό σκοτεινό κινηματογραφικό κόσμο τύπου Κάφκα σκιαγραφήθηκε ο πρώτος πράκτορας -«εργάτης» θύμα μιας εσωτερικής ίντριγκας του «συστήματος».

Με κάποιο τρόπο η ανάδυση των δυναμικών αυτονόμησης, της διόγκωσης μιας πτυχής από ένα πολύπτυχο , της καρκινικής εξάπλωσης  , όλη αυτή η μορφολογία του εσωτερικού πολλαπλασιασμού αντιστοιχεί σε επίκαιρες συζητήσεις της συγκυρίας. Με κάποιο τρόπο η ρουτίνα της αδράνειας παραπέμπει στον διπολικό κόσμο του Bond με τους προφανείς κακούς «εκτός» , ενώ προφανώς κινούμαστε σε μορφολογίες ενδόρρηξης , ενδοσυστημικών ρηγμάτων  «εντός».

Ο S.Zizek δημοσίευσε ένα άρθρο για τη συγκυρία (πηγή). Η μετάφραση του δημοσιεύθηκε στην Εποχή.

Παρότι ο Zizek εμφανίζεται ως εισηγητής των πιο ανοικτών αναγνώσεων της κριτικής θεωρίας , επιχειρώντας να δικαιολογήσει την αναμενόμενη Συριζαική  προσχώρηση  , επαναφέρει τη συζήτηση με τα εργαλεία ενός μαρξισμού ala Dia- Mat. Αντί να εμπλακεί στη δυσκολία ερμηνείας μιας εσωτερικής ανάδυσης καταφεύγει στην ευκολία του διπολικού σύμπαντος. Αντί να ομολογήσει πως η καταγωγή , η συγκρότηση και η ιδεολογία των κυρίαρχων υπομάδων που οριζοντίως συναρμόζονται στο κρατικό-κομματικό πλέγμα όρισαν τελικά την εθνική συναίνεση της υπογραφής πλάθει μια γραμμική εξήγηση από την παράδοση της γ διεθνούς. Ο «λαϊκός – εργατικός» Συριζα συγκρούεται με τον παγκόσμιο καπιταλισμό , συμβιβάζεται προσωρινά ,ανασαίνει και θα αντεπιτεθεί οσονούπω.

Για την τεκμηρίωση της άποψης του επιστρατεύεται ένα ψεύδος ολκής το οποίο ούτε η Εστία θα τολμούσε να εκστομίσει. Σύμφωνα με τον Slavoj στην Ελλάδα έχουμε ένα στρατό 2 εκατομμυρίων ( !!)  δημοσίων υπαλλήλων ο οποίος το τελευταίο επτάμηνο σαμποτάρισε , εν είδει , λευκής αντεπανάστασης ένα λαϊκό-προλεταριακό ρεύμα στην κυβέρνηση. Γράφεται :

Why? Because Greece was obviously not prepared for the brutal pressure from the EU—and next time, it must be. Until now, the Syriza government has operated without really controlling the state apparatus, with its 2 million employees.(πηγή)

Το πρόβλημα προφανώς δεν είναι το σόφισμα του Ζιζεκ.

Με κάποιο παράδοξο τρόπο το Χόλυγουντ είναι πιο πολιτικό από τον κριτικό φιλόσοφο.

Πιο έγκαιρα μετατόπισε τον προβληματισμό του από την διαμάχη «καλού-κακού», «έσω-έξω»  στη διερεύνηση του εσωτερικού αναπολλαπλασιασμού: η σύγχρονη πλοκή δεν μπορεί να εξαντληθεί στην ανάλυση δύο εξωτερικών πόλων αλλά στην κατανόηση των εσωτερικών κόμβων που αναδύονται και δημιουργούν ένα πολύπτυχο εξουσιών και επιλογών. Τα τεκταινόμενα του τελευταίου δίμηνου ορίζονται κυρίως από το πώς ένα πλέγμα διευθετήσεων και συμφερόντων βαθιά εντός του κυρίαρχου σχηματισμού αναδιατάσσεται (πηγή)  και νομιμοποιεί ηθικά εκσυγχρονιστικές αλλαγές τις οποίες οι ενδογενείς δυνάμεις δεν είχαν το δυναμικό να περατώσουν. Δεν έχουμε ένα  εμμενώς «αριστερό» ρεύμα που «συμβιβάζεται» αλλά αντιστρόφως μια ασθμαίνουσα νομιμοποίηση ενός αναγκαίου εκσυγχρονισμού από φορείς που συμμετέχουν ήδη στον  κατακερματισμό . Τα συμφέροντα αυτά σωρεύονται πέριξ των ευρωπαϊκών κονδυλίων  και απλώς ονοματίζουν ως «αριστερά» μια ρητορεία καλών προθέσεων η οποία εξευγενίζει τους καταναγκασμούς.

Αν αναλύαμε τη συγκυρία με όρους κριτικής αποτίμησης ενός ενεστώτος καπιταλισμού, τότε δεν έχουμε κανενός είδους «αριστερή-αντικαπιταλιστική» προώθηση αλλά αντίστροφα έχουμε περαιτέρω ηθική νομιμοποίηση του ενεστώτος μέσα ενός «πένθους» των «καθαρών».

Tom Cruise Zizek σημειώσατε ένα

13 σχόλια:

  1. "Τα τεκταινόμενα του τελευταίου δίμηνου ορίζονται κυρίως από το πώς ένα πλέγμα διευθετήσεων και συμφερόντων βαθιά εντός του κυρίαρχου σχηματισμού αναδιατάσσεται"- θα συμφωνούσα πλήρως, μόνο που η συμφωνία σχεδόν απαιτήθηκε από την πλειοψηφία του λαού

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Elias
    https://www.youtube.com/watch?v=6FOUqQt3Kg0
    Respect by Aretha Franklin

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μανώλη
    Προφανώς η συμφωνία αντιστοιχεί στον λαό
    Μονο που οι διαθεσεις, ο τροπος συναίνεσης ποικίλει
    Διάφοροι τύποι ανοχής , θυμού, λύπης αδιαφορίας, σωρεύονται κάτω από μια συμφωνία
    Απολαμβάνω πραγματικά το manolisvardis . Η πιο απλή φόρμα αναδεικνύει τα κείμενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ο Harry Palmer (ο αγαπημενος Michael Caine ) ως κινηματογραφικος κατασκοπος της εργατικης ταξης, συμμετειχε σε 5 ακομη ταινιες.

    "Deighton's spy is described as working class, living in a back street flat and seedy hotels, and shopping in supermarkets. He wears glasses, is hindered by bureaucracy, and craves a pay raise."

    https://en.wikipedia.org/wiki/Harry_Palmer

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. https://www.youtube.com/watch?t=1461&v=HGInZWN5jHA

    ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΙΣ - ΚΡΙΣΗ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΗ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ

    Κρίση και Εθνική Κατάθλιψη. Πρόβλημα ατομικό ή ζήτημα οικονομικό-πολιτικό;

    Ποιος ο ρόλος της κυρίαρχης Ψυχιατρικής και Ψυχολογίας; Του Κράτους αλλά και των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης;

    Που μπορούμε να εναποθέσουμε τις ελπίδες μας;

    Μια συζήτηση μεταξύ του αναπληρωτή καθηγητή Ψυχολογίας του Α.Π.Θ, Κώστα Μπαϊρακτάρη και του ψυχιάτρου, τέως Διευθυντή του 9ου Ψυχιατρικού τμήματος του Ψ.Ν.Α, Θεόδωρου Μεγαλοοικονόμου. Την ειδα την ΒΟΥΛΗ-TV και σας την προτείνω.

    Σκηνοθεσία: Γιώργος Κεραμιδιώτης

    Ολη η συζητηση ειναι πολυ ενδιαφερουσα, αλλα για την κατασταση-κατάντια της αριστερας μετα το 39:16

    Σταχυολογω:
    η κριση του καπιταλιστικου συστηματος συμβαδίζει με την κριση της αριστερας
    η αριστερα ειναι μερος του συστηματος
    μια αριστερα που δεν ειναι κρατικοδίαιτη δεν ειναι αριστερα
    .....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αφωτιστε
    Ο συνδιασμός Palmer και κατάθλιψης σκοτώνει
    Ο Palmer είναι καταθληπτικός ,όπως και ο δικός μας Χαρήτος ( Μάρκαρης)

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  7. @Hypothesis

    Με ολα αυτα που περασε ο Palmer, παλι καλα, με μικρες ζημιες την εβγαλε.

    Ο αστυνομος Χαρήτος ειναι ελαφρως καταθλιπτικός γιατι απο μικρος ηταν αγ@μητος ή κακογ@μημενος.

    1. Το αναρτησα κυριως για το τελος της συζητησης "...για την κατασταση-κατάντια της αριστερας μετα το 39:16"

    2. Υπερτιμημενος ο Μαρκαρης, οπως και η ελληνικη αριστερα. Διαβασε Βαλτινο, Βαλτινο, Μάτεσι ("Η μητέρα του σκύλου","Ο παλαιός των ημερών"), Δ.Δημητριαδη, ακομη και Γιαννη Μαρη!

    ΥΓ Προτεινω τα περοσσοτερα ( τα 2,8,10 δεν τα εχω διαβασει) απο τα 10 αστυνομικά μυθιστορήματα που πρέπει να έχουν όλοι στη βιβλιοθήκη τους. Προτεινονται από την Χίλντα Παπαδημητρίου
    http://www.politeianet.gr/thematikes-protaseis/10-astunomika-muthistorimata-pou-prepei-na-echoun-oloi-sti-bibliothiki-tous-357

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. "...ο Harry Palmer τρέφει μεγάλη αγάπη για την μαγειρική, (στοιχείο του συγγραφέα του βιβλίου που αναφέραμε παραπάνω), ενώ με την χρηματική αύξηση που σκοπεύει να πάρει από την υπηρεσία του, σκέφτεται να αγοράσει… μια ψηστιέρα! Βεβαίως όλα αυτά δεν συνθέτουν έναν μαλθακό πράκτορα γεμάτο «σπιτικές παραξενιές» αφού ο Palmer κατέχει κι ένα ποινικό προφίλ που γράφει: «Απείθαρχος, αυθάδης, πονηρός, πιθανόν μ’ εγκληματικές τάσεις».
    Ο Michael Caine μ’ ένα συνεχές ειρωνικό χαμόγελο και μια αίσθηση του χιούμορ που μόνον τον εαυτό του κάνει να γελάει, δίνει στον Palmer μια αφοπλιστικά γήινη υπόσταση. Αυτό είναι που τελικά σε τραβάει και στον χαρακτήρα του ως πράκτορα.
    Η αδεξιότητά του, τα τυποποιημένα, απαίσια αστεία του, οι άτσαλες πάλεις του με τους κακοποιούς, ακόμα και οι ερωτικές, ανορθόδοξες προσπάθειές του να συνευρεθεί σεξουαλικά με την όμορφη πράκτορα, Jean, (Sue Lloyd), είναι ένα ειρωνικό κλείσιμο του ματιού στην «τελειότητα» του James Bond. Ο Harry Palmer είναι ένας βρετανός πράκτορας με αγγλική υπόσταση ενώ ο James Bond ένας βρετανός πράκτορας με αμερικανική προέκταση. Ο Harry Palmer έχει αδυναμίες, φοβίες, δημιουργεί γκάφες από λάθος εκτιμήσεις, καλεί γενικό συναγερμό δίχως κανένα λόγο και σκοτώνει έναν αμερικανό πράκτορα μόνο και μόνο επειδή τον είδε να κουνιέται.
    [...]
    Μέσα σε όλα αυτά ο «ανθρώπινος» Harry Palmer καταφέρνει, με τον δικό του μοναδικό τρόπο, να φτάσει στην εξιχνίαση της συνομωσίας.
    [...] "
    http://www.strawdogsmagazine.com/2012/05/my-name-is-palmer-harry-palmer.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. ΑΦ
    Δεν μπορώ να ταξινομήσω τον Μάρκαρη, άλλά ότι διάβασα μου άρεσε
    Όσο για τον Palmer τον είδα μόνο στο ipcress και τον λυπήθηκε η ψυχη μου. καλό και έντιμο παιδί τι τα ήθελε τα πρακτοριλίκια ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Δ. Ραυτόπουλος: Ηταν η πιο παλαβή κυβέρνηση

    […]
    Ηταν η χειρότερη κυβέρνηση της δημοκρατίας και η πιο παλαβή
    […]

    Συνέχισαν να κυβερνούν χάρη στον πατριωτισμό και τη φρόνηση της δημοκρατικής αντιπολίτευσης, έχοντας αντιπολίτευση το ίδιο τους το κόμμα. Αφήνουν να εννοηθεί ότι υπέκυψαν στον εκβιασμό για να πάρουν τα λεφτά των άλλων χωρών, αλλά ότι δεν θα εφαρμόσουν τη συμφωνία. Επιμένουν στο ψέμα, τον άκρατο λαϊκισμό και την κρατικιστική τους ιδεολογία. Πρόκειται για τη χειρότερη κυβέρνηση της δημοκρατίας, και την πιο παλαβή. Δεν είμαι πολιτικός και αποστρέφομαι το «πολιτικώς ορθόν». Με εξεγείρει το ότι ζητάνε και τα ρέστα, θριαμβολογούν, διαστρέφουν την πραγματικότητα, φοβερίζουν. Ως μαρξιστικά απολιθώματα, ο λόγος τους εξακολουθεί να εμπνέεται από κάποια μεσσιανική αποστολή, ως εντολοδόχων της Ιστορίας και κατόχων της απόλυτης αλήθειας.
    […]

    http://politicalreviewgr.blogspot.gr/2015/08/blog-post_68.html#more

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Τσέκαρε αυτό σε σχέση με την κουβέντα που είχαμε http://bestimmung.blogspot.gr/2015/09/slavoj-zizek.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή