Δευτέρα 24 Μαρτίου 2025

Είσαι αυτό που φαίνεται;

 


Σύμφωνα με όσα είπε ο Αρίστος Δοξιάδης, δεν είχε παρά μια τυπικά εξωτερική σχέση με την εταιρεία που άφησε στο δημόσιο το χρέος των 8 εκατομμυρίων. Μας κάλεσε να εμπιστευτούμε την επίσημη εικόνα της περίστασης. Βέβαια , όσοι έχουν κάποια σχέση με το ελληνικό επιχειρείν και δεν έχουν υποστεί λοβοτομή ή κατάταξη Ι7 στην στράτευση ξέρουν ποιος είναι ο ιδιοκτήτης του πολύπτυχου των εξωχώριων εταιρειών του σκανδάλου φοροδιαφυγής.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο βουλευτής Παπαδόπουλος αφού βανδάλισε τα χαρακτικά στην Εθνική Πινακοθήκη, μας κάλεσε να εμπιστευτούμε την απλή σύγκριση: τις μορφές των χαρακτικών στην σε σχέση με τις συνήθεις εικόνες των ναών: Πρόκειται για καταφανή αλλοίωση .Βέβαια αν ο κύριος βουλευτής είχε επισκεφθεί τη γωνία Καρόλου Σατωβριάνδου, το στέκι του έσχατου αυτοεξευτελισμού των τοξικοεξαρτημένων , θα έβλεπε τα ίδια τρομώδη χαρακτηριστικά , προσώπων μιας απόλυτης απόγνωσης , ίσως τα μοντέλα των χαρακτικών και θα συνειδητοποιούσε την θεολογία των έργων που έσπασε. Ο τρόμος είναι η ζωή των χριστιανών ή πιστών στο απώτατο όριο του κοινωνικού τίποτα.

Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε μια επίκληση του παρόντος φαίνεσθαι.

Το τρέχον ορατό γίγνεσθαι , αφυδατώνεται από οποιονδήποτε αναστοχασμό και ορίζει τον μικρό και μεγάλο κόσμο. Αυτήν την πνευματική ατμόσφαιρα του συμπαγούς αυτοναφορικού ρεαλισμού συγκροτεί ο τρέχων παγκόσμιος αστερισμός των «μεγάλων» (Ηπα, Κίνα, Ρωσία κλπ) και διηθημένη μέσω των λεγόμενων κοινωνικών δικτύων απολαμβάνουν  οι «νεόπτωχοι» μεταφορείς των μικροδόσεων του κυνισμού.

Ο παροντισμός αναδεικνύει τον ρεαλισμό ως απομάγευση και απέκδυση ενός περιττού στολισμού του ατομικού και κοινωνικού γίγνεσθαι , ως μια αναγκαία ενδοσκόπηση μετά από ένα χαοτικό πάρτι φαντασιώσεων, ανώφελων εορτασμών και πλουμιστών βιότοπων. Υπογραμμίζεται με τρόπο , σχεδόν ύποπτο, η έννοια των συμπαγών αδιατάραχτων γεω-κοινωνικών σχηματισμών : πχ η Κίνα ως αδιατάραχτη κοινωνική δομή , η Ρωσία ως αμετάβλητη θεοκρατία κλπ κλπ αλλά εμμέσως αναδεικνύεται η υπεροχή τους έναντι μιας «μαλθακής Δύσης»

Η ανάδυση της «γεωπολιτικής» και η κατίσχυση της έναντι της «μαλακής» πολιτικής των ιδεών και των κανόνων, δεν συνιστά μια προσαρμογή και γείωση προς τις σταθμισμένες και υπολογισμένες ανάγκες. Αποτελεί με ένα τρόπο μια επιβολή ενός status quo , μέσω της ιδεολογίας του ρεαλισμού. Ο ρεαλισμός εναντίον των κανονιστικών ιδεών , δεν αποτελεί επιστημολογικό διακύβευμα αλλά συνιστά την οργάνωση του τρέχοντος κυρίαρχου πλέγματος , τον σκελετό ενός τρέχοντος κομφορμισμού.

Η παρουσίαση της Τεχνολογίας, ως αυτόνομης περιοχής , απρόσιτης από κοινωνικούς περισπασμούς και εισόδους αποτελεί μια ιδεολογική στάση που σχηματοποιείται με τα υλικά μιας παραλυτικής τεχνοφοβίας. Τα κοινωνικά μέσα δικτύωσης , διάσπειραν τον τζόγο , την πορνογραφία , αλλά ανέδειξαν καινοφανείς επιδόσεις της Τέχνης, της οργάνωσης του κοινωνικού της παγκόσμιας διασποράς της γνώσης.

Ο τρόμος για την τεχνητή νοημοσύνη είναι «ομόσταυλος» με τον τρόμο του γεωπολιτικού ρεαλισμού, και της λατρείας της φωτογραφίας της στιγμής των Δοξιάδη Παπαδόπουλου.

Είναι προφανές πως δεν θα τρομάξουμε ούτε θα εγκλωβιστούμε στον παροντισμό της αντιγραφικής απεικόνισης.

 

 

 

4 σχόλια:

  1. Καλησπέρα.

    Βάζεις πολύ ουσιώδη θέματα, αλλά με κάπως αθυρματικό τρόπο. Κανένα πρόβλημα.

    Επί της ουσίας,

    1. Στη 2η παράγραφο, σχετικά με τον "βανδαλισμό", εδώ έχουμε έναν καθεστωτικό παροντισμό από την πλευρά της Έκθεσης, που καλύπτεται κρατικά. Για το αισθητικό κριτήριο, που δεν φαίνεται να απασχολεί τον κόσμο, ενώ εσύ το θέτεις και καλά κάνεις: το αποτρόπαιο και το χαοτικό ενυπάρχουν και στη βυζαντινή αγιογραφία, εάν θέλουμε να τη δούμε σε βάθος, αλλά περί ορέξεως....

    2. Στη συνέχεια, η γεωπολιτική του παρόντος είναι κανονιστική όπως κάθε γεωπολιτική. Κατά τον ίδιο τρόπο, η "γεωπολιτική" της Ε.Ε. και των Δημοκρατικών στις ΗΠΑ λειτουργούσε ανάλογα κανονιστικά ενώ τύρβαζε για ελευθερίες και πορτοκαλοροζ επαναστάσεις- τα ζήσαμε.

    3. Περί τεχνολογίας και τεχνοφοβίας. Και εδώ, και οι δύο πλευρές ενεργούν έτσι. Δηλαδή ο υπέρμαχος του "νέου ανθρώπου" Economist που τυγχάνει να διαβάζω, δεν ασκεί πολιτική και δεν καθοδηγεί με επιχειρήματα που μάλλον θα ευνοούσες?

    Άρα, παντού τα πάντα. Ο φιλελεύθερος γουοκισμός και η αφελής μελλοντολογία είναι το ίδιο (και χειρότερα, για μένα) κανονιστικοί από τον γεωπολιτικό ρεαλισμό.

    Χαίρε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χαίρε Μανώλη αγαπημένε.
      Όντως αθυρματικά τοποθετημένες σκέψεις, απότοκο ενός βίου του τελευταίου διαστήματος, γεμάτο δύσθυμο παρόν που αποτρέπει από τον στοχασμό και επομένως όλα σωρεύνται να ειπωθούν μεμιάς...
      Παραβλέπω τα της έκθεσης γιατί από μόνα τους είναι σύνθετα. Επιφυλάσσομαι.
      Δεν μπορώ παρά να συμφωνήσω πως ο Δημοκρατικός βερμπαλισμός του Μπάιντεν και η πολυδαίδαλη δημοκρατία της ΕΕ, τελικά δεν παρήγαγαν παρά ανισότητες , πελατείες και ιδιοτελείς πολέμους. Όμως αυτή η υποκρισία είναι και το όπλο να τους αναιρέσεις.Είναι άλλο να κρίνεις και να τιμωρείς για υποκρισία και άλλο να τοποθετείς ότι όλα είναι δύναμη , έδαφος , πετρέλαιο και άρα τα δεχεστε ή τέλος. Στην πρώτη περίπτωση έχουμε ένα έδαφος κριτικής στην άλλη περίπτωση έχουμε μόνο υποταγή, σιωπή, ή κυνική υποστήριξη.
      Σωστά! Οι υπέρμαχοι του μετα-ανθρώπου είναι εδώ με μέσα και δύναμη πυρός. Θέλω να πιστεύω πως είναι αδύνατη η επικράτηση του γιατί η τεχνολογία είναι ρωγμώδες σύστημα με πολλές δυνατότητες μεταλλαγής και επηρεασμού. Η τυφλή παντοδύναμη τεχνική είναι , κατά την γνώμη μου αδύνατη, όπως ήταν πάντα.
      Καλή συνέχεια , να τα πούμε

      Διαγραφή
    2. Γνωμη μου ειναι οτι ο κυνισμος ειναι κυριαρχη ιδεολογια που πιανει και τις δυο πλευρες της αστικης αντιπαραθεσης(δημοκρατικοι-ρεπουμπλικανοι)Η βαθυτερη αιτια ειναι οτι δεν υπαρχει καποια εξισου ρεαλιστικη με τον ρεαλισμο προταση διεξοδου.Κανενας δεν μιλα πλεον για σοσιαλισμο.Κανενας δεν αναμετραται με τον ευτο του ως Υποκειμενο γιατι η απορρηψη του ρεαλισμου ειναι απλα παραλογισμος και δυσιδαιμονια.Ετσι μεσα στα πλαισια μιας κοινα αποδεκτης οφελιμιστικης λογικης της περατοτητας(Βλεπε Χεγκελ-Πιστη και γνωση)ολοι αρκουνται στο τι θα αρπαξουν(εξουσια,χρημα,πετρελαιο,σπανιες γαιες) ακομα και αν ειναι προφανες και βγαζει ματι οτι μια τετοια πρακτικη στερειται λογικης(Στο ταξιδι στην ακρη της νυχτας ο Σελιν περιγραφει αυτο τον παραλογισμο της κτισης οταν καπου στρατιωτες που βρηκαν ενα εγκαταλελιμενο σπιτι πλιατσικολογουσαν ασημαντης αξιας αντικειμενα οπως τα στεφανα του ζευγαριου που εμενε παλιοτερα στο σπιτι.)Σε καποια ον-λαιν συζητηση στη ναυτεμπορικη ακουσα την αποψη οτι οι σπανιες γαιες δεν ειναι τοσο σπανιες ωστε να οριζουν καποια λογικη πισω απο την εξωτερικη πολιτικη των ΗΠΑ στην Ουκρανια.
      Τωρα οσο αφορα τα δεδομενα η ΑΙ εχει Υποκειμενο και γι αυτο προσπερνα τα Turing tests.Ακομα και αν επιστημονες των υπολογιστων επαναλαμβανουν σαν προσευχη οτι οι μηχανες δεν εχουν νοημοσυνη μπας και το πιστεψουν ειναι αδυνατον να απορρηψουν τον ανθρωπομορφισμο των μηχανων.Ο Διαφωτισμος με την ΑΙ στα πλαισια του καπιταλισμου περνα στην τεχνοφοβια γιατι στα πλαισια του καταμερισμου της πνευματικης εργασιας ακομα και οι πιο εξειδικευμενοι τεχνικοι χανουν απ τα ματια τους το πως λειτουργει η ανθρωπινη σκεψη.(ενας προην μηχανικος της deepmind της google ηταν πεπεισμενος οτι τα συστηματα της εταιριας ειχαν συνειδηση!)

      https://www.youtube.com/watch?v=7OvW8Z7kiws

      true infinity

      Διαγραφή
    3. Συμφωνώ απόλυτα πως η καλώς-κακώς απουσία πολιτικού προτάγματος σοσιαλισμού οδηγεί τα πράγματα σε αδιέξοδο. Η προφανώς αποτυχημένη αριστερά στην Ευρώπη, με την κατάρρευση ή αδυναμία της, «πήρε στο λαιμό» της τις μη Ευρωπαικές κοινωνίες. Με μια δυνατή εναλλακτική στην Ευρώπη,η Κίνα και η Ρωσία θα είχαν σχηματισμένες πολιτικές εναλλακτικές εσωτερικής αντίστασης , ενώ τώρα βαλτώνουν ( άραγε μέχρι πότε) σε μια ιδεολογία της υπεριστορικής σταθερότητας ( Κομφούκιος, Απολυταρχία κλπ)
      Όσον αφορά την ΑΙ και τον φόβο του μετανθρώπου ή τον τρόμο για μια ΑΙ με συνείδηση, έχω την αίσθηση, πως υπερβάλουμε. Δεν είναι όλα διάνοια, λογισμός και υπολογισμός. Είμαστε τραγικά όντα με χαοτικά άλυτα εσωτερικά ρεύματα που τα συμβολοποιούμε για να τα διαχειριστούμε ( προσωρινά και ημιτελώς) . Έτσι η ΑΙ γίνεται μια νέα καθολική προσταγή , που λειτουργεί στο Συμβολικό επίπεδο και όχι στο πραγματικό. Είμαστε ευάλωτοι και ευάλωτα είναι τα επιτεύγματα μας. Η οπτασία μιας πανίσχυρης ανίκητης ΑΙ, λειτουργεί κατευναστικά , τακτοποιεί και οργανώνει τους φόβους. Ότι και να κάνει η ΑΙ, υπάρχει πάντα ένας Οιδίποδας ή μια Μήδεια που είναι έτοιμοι να τα κάνουν «λίμπα» . Η πανίσχυρη ΑΙ μάλλον εξορκίζει παρά φοβίζει.

      Διαγραφή