Τρίτη, 18 Νοεμβρίου 2014

Το τέχνασμα του 39 συνεχίζεται




Πριν 60 χρόνια γυρίζεται η ταινία "Δεσποινίς ετών 39" (πηγή) .Είναι κωμωδία παρεξηγήσεων η οποία στηρίζεται στον κλασσικό σεναριακό μηχανισμό των λανθασμένων συστάσεων. Ο ανύπαντρος Λογοθετίδης προσπαθεί να παντρέψει τη μεγαλύτερη αδελφή του Στεφανίδου με τη βοήθεια μιας αγγελίας. Οι γαμπροί καταφθάνουν γνωρίζονται με άλλες δεσποινίδες, τις οποίες εκλαμβάνουν ως την διαθέσιμη Στεφανίδου, τους αποσπούν το ναι σε προτάσεις γάμου κσι φεύγουν αμέσως. Στο μελαγχολικό φινάλε τα δύο μεσήλικα αδέλφια παραμένουν τελικά μόνα. Ταυτόχρονα απέναντι στην συντηρητική απογοητευμένη Στεφανίδου, βλέπουμε τις ενεργητικές Λιβυκού και Σταθάτου  που ενδίδουν στα φλερτ, με ταχύτητες sex and the city.Έτσι η σχεδόν καταθλιπτική παρουσία των μοναχικών αδελφιών, ισορροπείται από ένα ανθρώπινο  περίγυρο δραστήριων και φιλόδοξων υποψηφίων. Χωρίς τα speedy date των δύο άλλων υποψηφίων νυφών η ιστορία θα παρέπεμπε εύκολα σε splatter  όπου η Στεφανίδου θα έκοβε την καρωτίδα του Λογοθετίδη. Το άδοξο σχεδόν τραγικό φινάλε δεν καταπίνει την ατμόσφαιρα της ταινίας η οποία είναι ζωηρή, ευχάριστη, ευπροσήγορη. Η κωμωδία στηρίζεται στις μεταλλαγές του αγχωμένου Λογοθετίδη ο οποίος διογκώνει τα εισοδήματα σε ένα εφοριακό που θεωρεί ως υποψήφιο γαμπρό και μεταχειρίζεται άλλους δύο υποψήφιους τελείως διαφορετικά ανάλογα με την περίσταση.

Η ασπρόμαυρη ταινία έχει ένα ενδιαφέρον τεχνικό στοιχείο. Έχει γυριστεί εξ ολοκλήρου σε στούντιο στο Κάιρο με ένα "σκληρό" φωτισμό ο οποίος παραπέμπει σε ταινία τρόμου του ύφους Dr.Frenkestein  του 1931 (πηγή).Οι κωμικές μούτες του Λογοθετίδη αναπνέουν σε μια ατμόσφαιρα τρόμου.

Η ιστορία αναδεικνύει μια σχετικά εύπορη οικογένεια με τριώροφο , διακόσιες χρυσές λίρες, που διασταυρώνεται με επιτυχημένους επιχειρηματίες, τακτοποιημένους συνταξιούχους. Την ίδια εποχή η Ελλάδα είναι ακόμη αγροτική, η ανεξέλεγκτη αστυφιλία μόλις αρχίζει ενώ η πολιτική κατάσταση είναι ανώμαλη: Πολιτικοί εξόριστοι, φυλακές, μετεμφυλιακά τραύματα, ψυχρός πόλεμος. Με μια έννοια ,η ταινία αφορά τις οικογενειακές περιπέτειες των insiders της εποχής. Η κοχλάζουσα περιπλοκή των outsiders δεν μπορεί να εισέλθει στο προσκήνιο , παρά μόνο υπαινικτικά ως άγχος της ανύπαντρης Λιβυκού. Ας σκεφτούμε ότι την ίδια εποχή οι Ιταλοί με κινηματογραφική  διαύγεια μπορούν κα κοιτάξουν την κατάσταση τους δημιουργώντας ένα ολόκληρο ρεύμα (αναφορά)

Το τέχνασμα  της ταινίας είναι ότι ο αριθμός 39, δεν αντιπροσωπεύει την αλήθεια, αλλά και ποτέ δεν μαθαίνουμε  την πραγματική ηλικία της Στεφανίδου.

Πριν από εξήντα χρόνια η Ελλάδα κοιτάει τον εαυτό της μέσω ενός  συμβολικού αριθμού που σηματοδοτεί μια ηλικιακή περιοχή, αλλά δεν ορίζει τίποτα ακριβώς. Δεν μπορεί να δει κατάματα και να ονοματίσει την πραγματικότητα. Δεν είναι η αισθητική παραλλαγή που διογκώνει τα μερικά για να τα αναδιαρθρώσει λυτρωτικά , αλλά μια κοινωνική και πολιτική περιοριστική συνθήκη υποχρεώνει σε μια πολλαπλή διάθλαση.

Σήμερα χωρίς ψυχρό πόλεμο, η οικονομική και κοινωνική δυσπραγία είναι αντιστοίχως και τηρουμένων των αναλογιών, μεγάλη. Σήμερα όμως δεν υπάρχουν οι δεσμεύσεις που υποχρεώνουν να δεις την πραγματικότητα μέσω μιας αρχικής διάθλασης. Όλα έχουν ονόματα και παρουσία. Όλοι ξέρουν τα τι κα πως της δυσπραγίας. Όλοι μας μετέχουμε στην οριακή συνθήκη με τον ένα ή άλλο βαθμό.

Κι όμως το τέχνασμα της ιστορίας της Δεσποινίδος ετών 39 , παραμένει εν λειτουργία.

Η γλωσσική ασάφεια συνεχίζεται. Το 39 είναι καταστατικά θεμελιακά ένα σύμβολο με ασαφές, περιεχόμενο. Είναι οντολογικά αδύνατο να μάθουμε την ηλικία της Στεφανίδου. (πηγή)




5 σχόλια:

  1. Εχω μια ενσταση για το φαινομενο που λεγεται ζωη.
    Πρεπει να δεις τον ανθρωπο πως μεταβαλλεται στο οριο μεταξυ ανθρωπου και ζωου....

    Το 1947 μας μαζεψαν και μας πηγαν στην Ψυταλλεια, 42 υπο σκια.....

    Ερχεται ο Παρτσαλiδης
    Το πληθος κραυγαζει :"Ζητω ο Παρτσαλiδης"
    ........................................................................
    Κατα το μεσημερι αρχισαν να διψουν
    -Νερο δεν υπαρχει νερο
    Μια μικρη δεξαμενη ειχε νερο για 50 ατομα, ειμαστε 5000.
    Σε λιγο το ματι να θολωνει ....να βγαινει εξω η γλωσσα
    ........................................................................................
    Χτυπαγε ο ενας τον αλλο οι συντροφοι
    Το ξυλο που εφαγα..........
    Ειχαμε αλλαξει δεν ειμαστε παι οι ιδιοι

    Καποια στιγμη ανεβαινει στο βαρελι ο Παρτσαλiδης

    Συναγωνιστες-συντροφοι, λεει

    Το πληθος: "Ασε μας ησυχους θελουμε νερο να πιουμε.Φυγε κατω"

    Οποτε του λενε "Μητσο κατεβα κανεις δεν σ' αναγνωριζει"

    Ειχαμε γινει ολοι αγριοι
    Ενας λυκος πεινασμενος, μια αρκουδα πεινασμενη
    Ολοι τετοιοι ειμαστε

    Ο ανθρωπος ειναι σαν το πορτοκαλι. Η φλουδα ειναι η ευγενεια μας και το μεσα ειναι το κτηνος.
    Ο ανθρωπος ειναι κατα 70% θυμικο και 30% λογικη.
    Η αποτυχια του Μαρξισμου κια του Μαρξ ειναι οτι θεωρησε οτι ο ανθρωπος ειναι ενα λογικο ον και ηθελε να τα λυσει ολασ με την λογικη.
    Τιποτα για την ψυχη.
    Ολα αυτα ειναι αστεια πραγματα.

    ....................

    ΑΦ





    http://www.youtube.com/watch?v=aWQi_yiU-tY

    Ο ευφυέστατος Μίκης Θεοδωράκης τα λεει σχεδον ολα (1:37 εως 1:41)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Στην ίδια περίοδο, και μάλιστα αδυο χρόνια πριν ο Ροσελίνι γυρίζει το "Ρώμη ανοχύρωτη πόλη". Είμαστε σε κατάσταση διαρκούς καθυστέρησης έκτοτε. Η ψευδαίσθηση του 1980-2010 τελείωσε για να δούμε το κόσμο και παλι από απόσταση, την ίδια του 1945-49.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ομως στην Ιταλια δεν ειχαν εμφυλιο πολεμο. Το 1945, το πλοίο Ματαροα μετέφερε από την Ελλάδα ως τον Τάραντα στη νότια Ιταλία στα τέλη Δεκεμβρίου του 1945 πληθος νεων Ελλήνων καλλιτεχνών και επιστημόνων που είχαν ως στόχο να φτάσουν στο Παρίσι, προκειμένου να γλιτώσουν από τις πολιτικές διώξεις κατά τη διάρκεια του ελληνικού εμφυλίου. Η μεγάλη πλειοψηφία τους ήταν υπότροφοι του γαλλικού κράτους. Το ταξίδι οργανώθηκε από τον τότε διευθυντή του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών, τον φιλέλληνα Οκτάβιο Μερλιέ, και τον Ροζέ Μιλλιέξ[3]. Ορισμένοι των επιβατών του έγιναν παγκοσμίως γνωστοί.

    ΑΦ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΑΦ
    Υιοθετείς την κύρια αφήγηση για το Ματαρόα
    Μήπως όμως είναι η εσωτερική αντίφαση του ΚΚΕ : εργατικά- αστικά στρώμματα εναντιον αγροτικών:
    Ο εμφύλιος είναι η μια πολιτιστική ιστορική επιλογή του αγροτικού κόσμου του ΕΑΜ. Αντίθετα τα αστικά στρώμματα δεν έβλεπαν τον εμφύλιο ως λύση
    Στο Ματαρόα είναι όσοι δεν θέλουν να "βγουν στο βουνό" και διασώζονται.πχ οι συμφοιτητές Φιλίνης Ξενάκης χωρίζουν
    Η εσωτερική ιστορικό-πολιτιστική διαφορά της αριστεράς έκτοτε άλλαξε τομή
    Σήμερα είναι η διαφορά δυο σχηματισμων: Από την μια "Λευκό κολάρο-πανεπιστήμιο-Δημόσιο" από την άλλη "ιδιωτικός τομέας-ανεργία-επισφάλεια". Το πάνω χέρι το έχει το πρώτο μπλοκ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ακολουθωντας τον ευφυέστατο Μίκη Θεοδωράκη

    "Ο ανθρωπος ειναι σαν το πορτοκαλι. Η φλουδα ειναι η ευγενεια μας και το μεσα ειναι το κτηνος.
    Ο ανθρωπος ειναι κατα 70% θυμικο και 30% λογικη.
    Η αποτυχια του Μαρξισμου κια του Μαρξ ειναι οτι θεωρησε οτι ο ανθρωπος ειναι ενα λογικο ον και ηθελε να τα λυσει ολασ με την λογικη.
    Τιποτα για την ψυχη."

    Οι αστοί και οι συνειδητοποιημενοι εργάτες έχουν -λόγω προσλαμβανουσων παραστάσεων στις πολεις- πιο χονδρή φλούδα στο "πορτοκάλι" τους. Οι αγροτες και κτηνοτροφοι ειναι σκληρη ανθρωποι, σχεδον απροστατευτοι απο τις δυνάμεις της φύσης. Μεσα σε μια ωρα το χαλαζι, η πλημμυρα μπορει να καταστρέψουν την συγκομιδή. Μια ασθένεια το κοπάδι. Δύσκολα μπορούν να σχεδιάσουν μακροπροθεσμα . Τα θέλουν εδω και τωρα.

    ΑυτοΙ που μπορει να σχεδιάσουν ειναι οι βιοτέχνες και το εμπορευόμενο τμήμα της υπαίθρου που έφτανε με καραβάνια (ιδίως των Μετσοβιτών και των Ζαγοριτών της Ηπείρου, καθώς και των Κοζανιτών και Σιατιστινών της Μακεδονίας.) και φρουρους για τους ληστες μεχρι το Μοναστηρι, το Βελιγράδι,...ισως και μεχρι την Βιεννη . Οι πιο ικανοι μεταναστευσαν σε ξενες πολεις....


    Οπότε για τους φτωχους αγροτες και κτηνοτροφοιυς ο εμφυλιος πόλεμος φαινόταν μια λύση....

    Ο ΑΠ πανεξυπνος καταλαβε αμεσως τι ηθελε το μεταπολιτευτικο στρωμα μετοικων, γονων αγροτο κτηνοτροφων. Ηδη ειχε ανοιξει ενα 15-ετες "παραθυρο ευκαιριων για ανωτατες σπουδες και κοινωνικη ανοδο για τους πιο ικανους απ' αυτους (1964-1979) μεταρρυθμιση Παπανουτσου) Και εκεινοι τα ηθελαν "εδω και τωρα". Δεν μπορουσαν να υπομενουν μακροπροθεσμους σχεδιασμους.

    Οικοδομη η ατμονηχανη της θεοστρεβλης ελληνικης ικονομιας. Εφτασε να καταχρεωθουν οι Ελληνες με 6,6 εκατομ. διαμερισματα εκ των οποιων 2.2 εκατομ. ακατοικητα!!! Βιοτεχνια, βιομηχανια, εξαγωγες, βημα με βημα. Ο πεινασμενος μολις φαει καλα, θελει και αλλο. Μετα θελει κλαρινα, μπουζουκια, σκυλαδιακ, ελληναδικα,....Δυσκολα στην Εθνικη Πινακοθηκη, στο Μουσειο Μπενακη, στις γκαλλερι, ...στην μεταμεσονυχτια ζωνη των κρατικων καναλιων με τα αριστουργηματα του παγκοσμιου κινηματογραφου, .....για τους "κουλτουριαρηδες/"....Μονον... Λεπα, Στανιση, Λειντυ Αντζελα, ...., Παολα,. Επενδυσεις οι.... φουσκες στο χρηματιστηριο τελος 90.

    ΑΦ

    ΑπάντησηΔιαγραφή