Τετάρτη, 3 Φεβρουαρίου 2016

Το μεγάλο σορτάρισμα


Στην ταινία «το Μεγάλο Σορτάρισμα»  (The Big Short) παρουσιάζεται η ιστορία τεσσάρων μικρών και μεσαίων χρηματιστών που έγκαιρα βλέπουν την επερχόμενη χρηματιστηριακή κατάρρευση . Με βάση αυτήν την εκτίμηση «παίζουν» σε παράγωγα την αδιανόητη, για την πλειοψηφία, κατάρρευση και τελικά θησαυρίζουν.

Η ταινία προσπαθεί και εκλαϊκεύει τους σύνθετους όρους των παραγώγων.

Ταυτόχρονα όμως περιγράφει τους κερδισμένους χρηματιστές σε δυο κατηγορίες :

Είναι οι ιδιόρρυθμοι  οξύνοες τεχνοκράτες που «διαβάζουν» τεχνικά αυτό που φαίνεται αδιανόητο για πολλούς  ή οι κριτικοί ιδεολόγοι οι οποίοι βλέπουν την τεχνική ασυμμετρία των οικονομικών μεγεθών  ως επιβεβαίωση της αποστροφής τους για τον κυνισμό και την απληστία. Οι δύο «φυλές» των κερδισμένων της κρίσης ήταν οι «techno -freaks » και οι «αριστεροί χρηματιστές », δηλαδή   δυο    περιφερειακές «εξαιρέσεις» του χρηματιστηριακού κόσμου. Οι «συστημικοί» χρηματιστές , δέσμιοι των συμφερόντων και των προκαταλήψεων τους έχασαν , προσωρινά το παιχνίδι για να ρεφάρουν τα χαμένα με την πολιτική της επέκτασης. Techno freaks, συστημικοί και αριστεροί χρηματιστές είναι οι πρωταγωνιστές του Big Short.

Στην ταινία αποτυπώνονται όλος ο κυνισμός , η ιδιοτέλεια και η απληστία  που τελικά την επέτειναν.

Από δραματουργική άποψη το μοτίβο είναι γνωστό: οι «λίγοι» περιθωριακοί χρηματιστές έχουν δίκιο, ενώ οι πολλοί και ισχυροί συστημικοί  τους χλευάζουν. Οι μετέπειτα κερδισμένοι περνάνε μια οδυνηρή περίοδο απόρριψης, αγωνίας και υπομονής μέχρι την επιτυχία. Όμως αυτή η επιτυχία  είναι αιωρούμενη τελικά:   οι χρηματιστές κέρδισαν ακριβώς σε συγχρονισμό και αντιστοιχία με τους πολλούς αδύνατους  της οικονομίας που συντρίφτηκαν ενώ οι τράπεζες που πολλαπλασίασαν την κρίση έμειναν ανέπαφες. Ιδίως για τους «αριστερούς χρηματιστές» το κέρδος ήταν καταλυτικό : τους οδήγησε τελικά εκτός χρηματαγορών.

Καθώς η συγκυρία πυκνώνει , αναδύεται το νέο επίδικο :

Θα μπορέσουν οι Σανελ να «περάσουν» το ασφαλιστικό , να ολοκληρώσουν την αξιολόγηση, να ξεκινήσουν την συζήτηση για το χρέος ή θα βυθιστούμε σε μια νέα περίοδο αναβαλλόμενων αποφάσεων όπως το 2014 και τελικά θα επανέλθει ο Ιούλιος του 15 με άλλη μορφή;

Το ελληνικό χρηματιστήριο  σε κατάσταση οριακού σφυγμού και λιποθυμίας σηματοδοτεί μια στασιμότητα προοπτικών, ενώ οι διάφορες τεχνικές εκθέσεις σφύζουν από τις επιδέξιες αμφισημίες: «υπό την τάδε προϋπόθεση η προοπτική δείνα είναι καλή , είμαστε αισιόδοξοι».

Κι’ όμως η περίοδος προσφέρεται για big short.

Αν η ελληνική οικονομία μετά από τόσο επίμονη προσπάθεια δημιουργικής αποσάθρωσης του α εξαμήνου του 15 εμφανίζει στοιχεία οριακής σταθερότητας , φαίνεται πως η προηγούμενη  Σαμαρική περίοδος είχε σταθεροποιήσει πολλά θεμελιώδη. Έστω και αν αφαιρέσουμε από τις κυβερνητικές ανακοινώσεις την εκάστοτε προπαγάνδα της όποιας κυβέρνησης είναι απορίας άξιον πως με Capital Controls , με χαμένο τον Ιούλιο, τα επίσημα μεγέθη της οικονομίας δεν δείχνουν την καταβαράθρωση που όλοι αισθανόμαστε.  

Φαίνεται πως το γνωστό παίγνιο με το ΔΝΤ επαναλαμβάνεται .

Η ίντριγκα είναι απλή : μετά από ένα δυσάρεστο πρόγραμμα σταθεροποίησης ο έξυπνος πολιτικά αναλαμβάνει την διακυβέρνηση λίγο πριν το πέρας . Τότε εξαγοράζει μέρος της συμμετοχής του ΔΝΤ, δηλαδή το αποπληρώνει κανονικά ,αλλά παρουσιάζει το πέρας ως «διώξιμο». Η συνέχεια είναι απλή : η συμβολική απομάκρυνση συμπίπτει με τα οφέλη της δυσάρεστης σταθεροποίησης, η διαφορά χρόνου δεν είναι ορατή κοινωνικά και ο νικητής στρογγυλοκάθεται μια εικοσαετία  ( Λούλα , Ερντογάν) .

Φαίνεται πως οι κυνικοί αριστεροί χρηματιστές των Σανελ έχουν κατανόηση της ίντριγκας . Στο σενάριο αυτό η αποχώρηση από την διακυβέρνηση δεν νοείται καν. Αφού μετά τον ολετήρα  Βαρουφάκη το σύστημα λειτουργεί έστω και ασθμαίνοντας τότε η περίοδος Στουρνάρα έχει ισχυρά τεχνικά στοιχεία «success story» αφανή στην κοινωνία λόγω του οικονομικού ετεροχρονισμού.

Ας σορτάρουμε λοιπόν : το ασφαλιστικό περνάει, η κυβέρνηση δεν πέφτει, η συζήτηση για το χρέος αρχίζει  με ένα τρόπο .

Το κοινωνικό υπόστρωμα  βέβαια λειτουργεί σε μια άλλη κλίμακα:

Δύσθυμες απογοητεύσεις, οργισμένες στρατεύσεις, στρατηγικές ατομικής επιβίωσης.

Οι Σανέλ στηρίζονται στον λαό του Ναι ενώ ομιλούν τη διάλεκτο του Όχι: για να πετύχει η ίντριγκα πρέπει να δείξουμε την υπομονή που σηματοδοτούσε το Ναι αλλά αυτό να εκφραστεί ως ενεργητικό διεκδικητικό Όχι. Το σχήμα είναι απόλυτα εφικτό : καθώς η κοινωνική αποτύπωση της κρίσης βαθαίνει, σε συνθήκες ανεξήγητης σταθερότητας των οικονομικών δεικτών, ο συμβολικός εκτραχηλισμός είναι η μοναδική επικοινωνία .Όλοι εκφωνούν ,σχεδόν ψαλμωδούν, κάτι  για να εκφράσουν διαγώνια και νευματικά κάτι άλλο. Άλλωστε  στην ταινία "Το Μεγάλο Σορτάρισμα" οι κύριοι πρωταγωνιστές παρουσιάζονται με σοβαρά προβλήματα ψυχοπαθολογίας : δεν είμαστε καθόλου μακριά.

8 σχόλια:

  1. Εγραψες, ζωγραφιζοντας διανοητικες ντριπλες που ουτε ο Βασιλι Χατζηπαναγης στο ξερο και στο χορταρι δεν εδυνατο!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αφωτιστε
    Αν δεις πως οι μικροί χρηματιστές έπαιξαν και κέρδισαν τότε θα μπορείς να πεις για Χατζηπαναγη . Τνα γράψεις ένα πσστ σε blog ειναι σαν κανείς προπόνηση στο ξερό

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πέρα από την κρίση
    Τρίτη, 09 Φεβρουαρίου 2016 14:00

    Από την έντυπη έκδοση
    Της Κατερίνας Τζωρτζινάκη
    ktzor@naftemporiki.gr
    Είναι κρίση ή παρακμή; Η διάλυση, έξι χρόνια τώρα, είναι μια συγκυριακή κρίση ή προχωρημένο στάδιο αδυσώπητης παρακμής; Το θέμα είναι πλέον η πτώχευση ενός κράτους ή η κοινωνική χρεοκοπία μιας χώρας; Το θέμα είναι πλέον η λογιστική αντιμετώπιση όλων των κρίσιμων τομέων ή ο κορεσμός με την απλή διαχείριση της μιζέριας και τις πολιτικές του «θα μπορούσαμε να είμαστε χειρότερα»;
    Οι αγρότες είναι θυμωμένοι, στα τρακτέρ τους οχυρωμένοι. Οι επιστημονικοί φορείς με ή χωρίς γραβάτες μιλούν για ασφαλιστικές απάτες. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης γίνεται της αποσυμπίεσης, λες και βλέπεις σε τρέιλερ τη συλλογική ψύχωση. Τα κέντρα φιλοξενίας προσφύγων παραείναι «καυτά σημεία», όπως μεταφράζει ο Περισσός τα «hot spots» και οι τρίτεκνοι ζητούν κατάργηση ορίου ηλικίας για προσλήψεις στο Δημόσιο. Ποιες προσλήψεις; Σε ποιο Δημόσιο;
    Δεν είμαστε τώρα στη φάση της μέγιστης απορίας και αμηχανίας. Πλέον, οι πολίτες είναι εξαντλημένοι, ίσως αηδιασμένοι, σίγουρα κυνικοί. Αφού το αντιμνημόνιο ηττήθηκε, νικώντας, η αποδιοργάνωση ήταν το φυσικό επακόλουθο, θα πουν κάποιοι.
    Αλλοι διαβάζουν αλλιώς τούτη την ανημπόρια. «Φταίει η Ευρώπη», «Φταίει η Τουρκοκρατία», «ο χαρακτήρας» των κακομαθημένων παιδιών της Ιστορίας, «οι ελίτ», «η καχεξία του αστικού στοιχείου», η πολιτική, οι πολιτικοί, τα συμφέροντα, μικρά και μεγάλα, διά, περί και συν, διαπλεκόμενα, περιπλεκόμενα και συμπλεκόμενα, «το καθεστώς των μνημονίων, που έχει επιβληθεί... και η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων πολιτών έχει ξεπεράσει τα όρια της αυτοθυσίας προς τον σκοπό της οικονομικής διάσωσης της χώρας».
    Ανακύκλωση ερμηνευτικών εκδοχών. Ακόμη κι αυτή η παγίδα της επανάληψης δείχνει πόσο δύσκολη είναι η ανάκαμψη. Ναι, περιβάλλουν φλόγες την Ελλάδα, αλλά θα την αφήσουμε «να γίνη σποδός και τέφρα, ίνα πληρωθή η προφητεία ενός των πολιτικών της, ότι πότε διερχόμενοι των ερειπίων του τόπου μας άνδρες περιηγηταί θα επιφωνώσιν: “Eδώ ήσαν τα Σόδομα και τα Γόμορρα;”»

    http://www.naftemporiki.gr/story/1064160/pera-apo-tin-krisi


    ΥΓ Η κριση κια η επαγγελματικη αναδουλεια , επ' ουδενι δεν πρεπει να μας αφηνει σε απραξια.
    Τηλεφωνηθηκα σημερα με εναν καλο συναδελφο αριστο μελετητη δνεων και διατηρητεων κτιριων Π-Μ ΑΠΘ 68 ετων. Οπως οι περισσοτεροι , αναδουλεια και του χρωστα το δημοσιο. Εφτιαξε τα υδραυλικα και τα ξυλουργικα του σπιτιου του, επισκευσε εναν πανακριβο ενισχυτη και συνεχιζει....

    Συνεχιζω κι εγω με χειρωνακτικες δουλειες, απ' αυτες που ο "μαστορας" σου λεει δεν επισκευαζεται πεταξε το.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλα το BIG SHORT δεν ειναι εκλαικευση ειναι απατη.Σιγα που ενας απλος χρηματιστης googlαρει τα δεδομενα των δανειων και του ερχονται ουρανοκατεβατα στο pc του!!!Τετοια δεδομενα δεν τα δινουν οι τραπεζες πριν τα εκμεταλευτουν.Total waste of time η ταινια.

    true infinity

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. True Infinity
      Έχεις δίκιο
      Αλλα το point της ταινίας ειναι ότι κάποιοι διαβάζουν αλλιώς στοιχεία που ειναι δημόσια σε όλους

      Διαγραφή