Κυριακή 29 Μαρτίου 2020

Από τον Υφαντή όπισθεν στον Ποιμένα








Καθώς η ειδική συνθήκη της πανδημίας συνεχίζεται αναδύονται προβλήματα σχετικά με τη ιδιομορφία των σχέσεων εξουσίας που εμπεδώνονται: αποφάσεις της εκτελεστικής εξουσίας χωρίς τυπικό κοινοβουλευτικό έλεγχο, επιτάξεις ενοικιαζόμενων ακινήτων, απουσία συναθροίσεων κλπ. Ταυτόχρονα το άμεσο οικονομικό μέλλον προδιαγράφεται ζοφερό και ήδη λαμβάνονται αποφάσεις πρωτοφανείς για τα την παράδοση της ΕΕ.

Για την φύση της σημερινής εξουσίας γίνονται αναλύσεις με βάση την έννοιας της βιοπολιτικής οι οποίες αναδεικνύουν του κινδύνους για την παράταση ενός καθεστώτος «εκτάκτου ανάγκης» και τις συνέπειες για την τυπική Φιλελεύθερη Δημοκρατία Δυτικού τύπου .

Το 1999 σε μια περίοδο που η συζήτηση για τους κινδύνους της Βιοτεχνολογίας από την πιθανή επέμβαση στο ανθρώπινο γονιδίωμα ο Peter Sloderdijk δημοσιεύει ένα μικρό βιβλίο με τίτλο «Κανόνες για το Ανθρωποπάρκο». Στο κείμενο αυτό ο PS αναδεικνύει πως μια βιοτεχνολογική επέμβαση  στην φύση του ανθρώπου δεν είναι μια εξωτερική απροσδόκητη ρήξη γιατί η εξουσία έχει κατ’ αρχάς μέριμνα για την βιολογική ανθρώπινη φύση και δεν είναι εκτός λογικής ένας χειρισμός στην ανθρώπινη βιολογία. Το κείμενο είχε μια σειρά από αμφισημίες με αποτέλεσμα να τροφοδοτήσει μια έντονη συζήτηση , γνωστή έκτοτε «Σκάνδαλο Sloterdijk-Habermas».

Στο κείμενο αυτό ο PS έχει μια ενδιαφέρουσα ανάγνωση του Πολιτικού (1) του Πλάτωνα η οποία μπορεί να φωτίσει τα ζητήματα της συγκυρίας που διάγουμε.
Στο Πολιτικό αναφέρονται δύο μεταφορές για την περιγραφή των καθηκόντων της εξουσίας του κυβερνήτη -βασιλιά: η διακυβέρνηση ως Ποιμαντική και η διακυβέρνηση  ως Υφαντική.

Ο PS  επισημαίνει πως η Ποιμαντική ( νοούμενη ως διαχείριση αγέλης) προηγείται της Υφαντικής  ( νοούμενης ως ικανότητα διαχείρισης διαφορετικών ικανοτήτων) . Ακριβώς αυτή η «παλινδρόμηση» της  τέχνης της διακυβέρνησης από τα «υψηλά» της Υφαντικής στα «βασικά» της Ποιμαντικής προκαλεί και την αμηχανία. Ο Πλατωνική διαίρεση προσφέρει τα εργαλεία για την κατανόηση της συγκυρίας. Εύστοχα ο Sloterdijk αναφέρει πως «δυόμισι χιλιάδες χρόνια μετά τη διδασκαλία του Πλάτωνα φαίνεται πως δεν αποσύρθηκαν μόνο οι θεοί, αλλά και οι σοφοί αφήνοντας μας σε όλα μόνους με την ασοφία μας και την τις μισές μας γνώσεις».

Είναι ερεθιστικό πως λέξεις κλειδιά από τον Πολιτικό ανασύρονται και οργανώνουν τον δημόσιο διάλογο : η ανοσία «αγέλης» η σύγκρουση της πνευματικής και πολιτικής Ποιμαντικής.

Είμαστε κατ’ αρχάς αγέλη για την οποία οι Ποιμένες μπορούν να έχουν διαφορετικά διαχειριστικά σχέδια: αυστηρή κατανομή στα ποιμενοστάσια, ή ανάμειξη και προσδοκία ευγονικής επιλογής .Σε κάθε περίπτωση έχουμε για επίδικα τα οποία αφορούν την διακυβέρνηση σε κλειστούς χώρους κυριολεκτικά για την διεύθυνση ενός «ανθρωποπάρκου».

Οι θεωρητικοί που στοχάζονται την συγκυρία μέσω των εννοιών Βίος Ζωή προσκρούουν σε λογικά αδιέξοδα. O G.Agamben, προσπαθώντας να εντάξει τα πάντα στην προβληματική του Homo Sacer ,της βιοπολιτικής φιγούρας που ωθείται συνεχώς από τον πολιτικό βίο στην γυμνή ζωή , σχεδόν αμφισβητεί ακόμα και την επικινδυνότητα της νέας ίωσης καθώς στα μέτρα περιορισμού και πολιτικού ασκητισμού βλέπει μόνιμα την εξουσία να υποσκάπτει τον πολιτικό βίο. Η ανάλυση του συνάντησε εύστοχες αντιρρήσεις καθώς τα μέτρα φαίνονται πως είναι από τεχνική , ιατρική άποψη απαραίτητα , ενώ θα μπορούσαν να εννοηθούν ότι είναι μια  «φρόνιμη , από τα κάτω βιοπολιτική συναίνεση».( 2)

Ανθρωποπάρκο και αγέλη, είναι οι έννοιες που συγκροτούν την συνθήκη του εγκλεισμού.

Ας ακολουθήσουμε τον Πλάτωνα:

"Καί τουτο μεν έπισκεψόμεθα, τόδε δε ίσμεν,ό'τι βουκόλω γε ουδείς αμφισβητήσει περί τούτων ούδενός, αλλ' αυτός τής αγέλης τροφός ό βουφορβός, αυτός ιατρός,αυτός οίον νυμφευτής καί περί τους τών γιγνομένων τόκους καί λοχείας μόνος έπιστημων της μαιευτικής. Ετι τοίνυν παιδιάς καί μουσικής εφ' όσον αυτού τα θρέμματα φύσει μετείληφεν, ούκ άλλος κρείττων παραμυθείσθαι καί κηλών πραυνειν, μετά τε οργάνων καί ψιλώ τω στόματι τήν της αύτον ποίμνης άριστα μεταχειριζόαενος μουσικήν.
( 268 Β)

Ο πολιτικός-ποιμένας είναι τροφός της αγέλης, ιατρός, μαιευτήρας αλλά ταυτόχρονα μουσικός και παραμυθάς. Αυτή την συμπύκνωση κυβερνητικών καθηκόντων βιώνουμε σήμερα στην συνθήκη εγκλεισμού. Η Πλατωνική διαίρεση έχει αξιοθαύμαστη επικαιρότητα.  Ο Χαρδιαλιάς,   ρυθμίζει τους χώρους ως « βουφορβός», αλλά ο Τσίορδας περιγράφει την ιατρική μέριμνα αλλά ταυτόχρονα επιμελείται  το «παραμυθείσθαι και κηλών πραύνειν» μέσω του ιδιαίτερου κατευναστικού ύφους.

Πόσο εύκολη ήταν η επιστροφή από τον ανοικτό χώρο του παγκόσμιου χωριού στον κλειστό «ανθρωποπάρκο»; 

Ο  Sloterdijk είχε ειδοποιήσει, δεν είναι καθόλου δύσκολη (3). Αντλώντας από τον  Νίτσε επισημαίνει πως ο άνθρωπος είναι τελικά «κατοικίδιο». Οι ίδιες ροπές « μετέτρεψαν τον λύκο σε σκύλο και τον άνθρωπο στο καλύτερο κατοικίδιο του ανθρώπου»  Τι ειρωνεία: φαίνεται πως η ίωση προέρχεται από μια ελαφρά μεταβολή στους θαμώνες του  ανθρωποπάρκου και των κατοικίδιων του. Ένας συγχρωτισμός με νέα είδη , σε νέες κλιματικές συνθήκες προκάλεσε μια απλή μεταφορά από τα νέα κατοικίδια στον άνθρωπο.

Αν ακολουθήσουμε την Πλατωνική τυπολογία , είναι φανερό πως λειτουργώντας και στοχαζόμενοι στο πλαίσιο της «Υφαντικής» δηλαδή της ρύθμισης των αντιθέσεων και ετεροτήτων , αισθανθήκαμε μια αμηχανία καθώς επιστρέφουμε στην προηγούμενη συνθήκη του «ποιμνίου», την οποία όμως ενστικτωδώς κατέχουμε και γνωρίζουμε κατά βάθος.  

Είναι ενδιαφέρον πως ενώ η τεχνολογία μέσω των δικτυακών «κόσμων» δίνει την ψευδαίσθηση μιας υπέρβασης του τοπικού, του χώρου, τελικά αδυνατεί να θεμελιώσει ένα νέο τόπο «Υφαντικής» , ενός νέου πεδίου σύγκρουσης και επίλυσης των διαφορών ,καθώς η συνθήκη του χωρικά εντοπισμένου ποιμνίου , υπερτερεί, είναι θεμελιακά διαφορετική και οντολογικά πρότερη,  σύμφωνα με την Πλατωνική αναφορά.

Είμαστε στην αρχή ή το μέσον της μεγάλης κρίσης , όπου κυριαρχεί το ερώτημα πόσο και πως μπορεί να παραταθεί αυτή η συνθήκη. Φαίνεται πως αυτό που ζούμε δεν είναι ενστικτωδώς άγνωστο, όσο και αν σε πρώτη ματιά είναι φαίνεται πρωτόγνωρο. Μήπως υποτιμάμε την αγελαία φύση μας;
  
Info: Peter Sloterdijk .Κανόνες για το ανθρωποπάρκο Εκδόσεις Scripta

(1) O Καστοριάδης στο βιβλίο του για τον Πολιτικό εστιάζει στις εξουσίες του Κυβερνήτη Βασιλέα και αποφαίνεται πως ο Πλάτωνας υποστηρίζει την Τυραννία όντας πολέμιος της Αθηναϊκής Δημοκρατίας. Πρόσφατα ο Σ.Δημητρίου ασχολείται με τον Πολιτικό για να καταλήξει στο αντίθετο συμπέρασμα: στον Πολιτικό ο Πλάτωνας στοιχειοθετεί την απαρχή της Δημοκρατικής Πολιτείας.

(2)  Μια πλήρης αναφορά για τις θέσεις του Agamben και τις αντιρρήσεις εδώ.

(3) Μάλιστα προχωράει ένα βήμα παραπάνω. Εμπλεκόμενος στον  Χαιντεγκεριανό προβληματισμό   για τον  « άνθρωπο ως ποιμένα του  Είναι» και το «ξέφωτο» υπενθυμίζει πως  χωρίς το «ξέφωτο» του κοινού χώρου του ανθρώπου με τα κατοικίδια του , δεν υπάρχει το οντικό «ξέφωτο» . «Αυτή την έκρηξη ο Χαιντέγκερ, με την πεισματική του επιφύλαξη σε κάθε ανθρωπολογία και με τον ζήλο του να διατηρήσει οντολογικά την αφετηρία του, δηλαδή την ύπαρξη και το «είναι-μέσα-στον κόσμο», δεν θέλησε να λάβει σοβαρά υπ’ όψιν».

9 σχόλια:

  1. Καλημέρα, βέβαια η υφαντική μπορεί να συνεχίζει να ασκείται και να γιγαντωθεί μέσω των ιδιαιτέρων συνθηκων; τηλεργασία, on line shopping... Άρα, το τοπικό μήπως τελικά δεν ξαναγυρνά?

    Έρρωσο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα
      Σωστά, ο Ποιμένας μπορεί να κάνει πιο έξυπνους συνδυασμούς για την χωροθέτηση των στάβλων , δηλαδή να ασκεί την Υφαντική με έμμεσο τρόπο.
      Νάμαστε όλοι καλά.

      Διαγραφή
    2. Σχετικά: https://manolisgvardis.wordpress.com/2020/03/31/ko%cf%81%cf%89%ce%bd-%cf%8c%cf%80%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%bd/

      Διαγραφή
  2. ΠΟΛΙΤΙΚΗ
    24.03.2020 | 14:32
    Κατάσταση εξαίρεσης

    Έκτακτα μέτρα και θεωρίες συνωμοσίας
    Σώτη Τριανταφύλλου

    […]
    Ο Ρίτσαρντ Ντόκινς μιλούσε για τα memes, τις μονάδες πληροφοριών που εποικίζουν σαν ιοί το ανθρώπινο πνεύμα και το χρησιμοποιούν για να πολλαπλασιαστούν: οι ιδεολογίες προϋποθέτουν την ίδια απουσία διανοητικής αυτονομίας, την επανάληψη λέξεων που φορτίζονται εν προκειμένου με το περιεχόμενο του 20ού αιώνα –αστυνομικά μπλόκα, απαγόρευση κυκλοφορίας, Τείχη, Μεγάλος Αδελφός, λογοκρισία, υποταγή, παρακολούθηση, υποκλοπή, νομιμοφροσύνη– και καταλήγουν σε νοσηρές φαντασιώσεις και υπερβολές. Αν πιστέψουμε τον Αγκάμπεν, ο σύγχρονος άνθρωπος είναι ένα αξιοθρήνητο θύμα του κράτους, που θυσιάζει ξανά ξανά τις πενιχρές ελευθερίες και τα δικαιώματά του κι από το οποίο ζητείται ευπείθεια και συμμόρφωση. Το σώμα του είναι δεσμώτης που κινείται κάτω από το Τεχνολογικό Μάτι και το οποίο οι αρχές εξαναγκάζουν σε αντισηψία και έξαλλο υγιεινισμό. Κάπως έτσι χτίζεται η τρέχουσα νοοτροπία του ατόμου που αναζητεί ρόλο θύματος δικαιολογώντας όλες τις αποτυχίες του μέσω μιας εξωγενούς μοίρας.
    […]

    https://www.athensvoice.gr/politics/632541_katastasi-exairesis


    Αφώτιστος Φιλέλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Παρότι η ΣΤ δεν είναι της γεύσης μου , εδώ δεν θα διαφωνήσω
      Να προσέχεις φίλε

      Διαγραφή

    2. Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΤΟΥ ΠΕΘΑΙΝΩ ΣΑΝ ΧΩΡΑ

      O συγγραφέας Δημήτρης Δημητριάδης στο iefimerida: Ο κορωνοϊός εκμηδένισε δύο πράγματα, τον ΣΥΡΙΖΑ και την Εκκλησία

      [...]


      Αρα μιλάμε για μια ριζική αλλαγή στο κυρίαρχο σύστημα εξουσιών, στο πολιτικό σύστημα λόγω κορωνοϊού;

      Η πολιτική φυσικά δοκιμάζεται ως ο τρίτος πόλος της δημόσιας λειτουργίας. Ηδη διακρίνουμε ότι δεν έχει σημασία αν είναι αριστερό ή δεξιό κόμμα στην κυβέρνηση, σημασία έχει να κάνει καλά τη δουλειά του. Πρέπει να αντιστρέψουμε τους όρους: όχι κάνω καλά τη δουλειά μου επειδή είμαι αριστερός. Αλλά, είμαι αριστερός επειδή κάνω καλά τη δουλειά μου. Στην περίπτωση της πανδημίας, καταργούνται οι διαχωρισμοί και μπορεί κανείς να πει ότι η κυβέρνηση του Μητσοτάκη ως δεξιά ή κεντροδεξιά κάνει καλά τη δουλειά της. Αρα που θα την κατατάξουμε; Εχουν νόημα οι διαχωρισμοί; Οι πράξεις και μόνο αποδεικνύουν τις αξίες σου ως κόμμα. Η καταστροφική πενταετία του ΣΥΡΙΖΑ είναι η απόδειξη ότι δεν έχει σημασία να κυβερνάς ως αριστερός ή δεξιός. Αυτό είναι πολύ βαθιά ανατροπή. Θίγει την νοοτροπία, τον τρόπο με τον οποίον λειτουργούν τα μυαλά, οι διαθέσεις. Θα θιγεί το εσωτερικό των πραγμάτων και θα φέρει θέλοντας ή όχι κάποιες αλλαγές στον δημόσιο χώρο.
      [...]
      Πηγή: iefimerida.gr - https://www.iefimerida.gr/ellada/dimitris-dimitriadis-koronoios-ekklisia-syriza

      Αφώτιστος Φιλέλλην

      ΥΓ Λιγο υπερβολικος ο ΔΔ αλλα εχει ανιχνευσει μικρες μεταβολες

      Διαγραφή
  3. Αχ, ενα τμημα της ανωτερης μεσαιας ταξης, η "αριστερη" ομιλει για δικαιωματισμο και ελευθεριες, αν και μεγαλωσε και ζει με ολα τα δικαιωματα και ελευθεριες...
    Αυτο το φιλοσοφικο "αριστερο" κηρυγμα παντα με ενοχλουσε...

    Αφώτιστος Φιλέλλην

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Νομιζω οτι οσοι επικεντρονονται στη βιολογια ξεχνουν οτι η αμερικανικη οικονομια ειχε εμφανιζει προβληματα ηδη απο τον Αυγουστο του 19 με την αντιστροφη της καμπυλης επιτοκιων και με συνεχομενες παρεμβασεις της Φεντ φτασαμε στο σημερα.Αν η Φεντ πιστευε οτι η υφεση ειναι προιον του lockdown θα επρεπε να αποριψει τα μετρα χαλαρωσης της νομισματικης πολιτικης ,αφου το να προσφερει περισοτερο κερδος στους επιχειρηματιες δεν θα αναζωογονουσε την παραγωγη.Εμφανιζονται στο μεταξυ διαφοροι οικονομικοι παραγωντες που κανουν προβλεψεις εκτος αντικειμενου,οπως το ποσο θα διαρκεσει η πανδημια.Αυτο δειχνει οτι δεν μιλαμε για μια event-driven κριση που θα φερει ανακαμψη V.
    Τωρα οσο αφορα στην κατασταση εκτακτου αναγκης νομιζω οτι αυτη επιβαλεται στον κοσμο απο τοτε που υπαρχει επιστημη και ειμαστε αναγκασμενοι να αναγνωρισουμε(Χεγκελ) ενα βιολογικο φαινομενο στο επιπεδο της εμπειριας,και να το αναιρεσουμε(παλι Χεγκελ) ως ιστορια που παντα κληρονομαται, με επιστημη(με καποιο εμβολιο πχ.)Σιγουρα οχι απλως αρνουμενοι την υπαρξη του...

    true infinity

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ωραίο το Χεγκελιανό σχήμα σου.Τόσο εύστοχο.Όσο για το V ας μην υποτιμήσουμε τις τρομακτικές ευκαιρίες κέρδους που έχουν οι Φαρμακευτικές εταιρίες. Εξ΄άλλου το FDA που εγκρίνει φάρμακα και θεραπείες στην Αμερική έχει πολλά παράθυρα για να επιδράσουν τα Lobbies. Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά αυτή στιγμή επενδύονται τεράστια ποσά, για κάθε ιατρική τεχνολογία που θα μπορέσει να δώσει μια προσωρινή έστω λύση. Νομίζω πως σε 2-3 εβδομάδες θα έχουμε τεχνολογικά νέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή