Η πρώτη εβδομάδα του 2019 σημαδεύτηκε από την αναγνώριση του αυτοκέφαλου
της Ουκρανικής εκκλησίας. Το θέμα σχετίζεται με τις γεωπολιτικές εξελίξεις
μεταξύ Ουκρανίας Ρωσίας. Είναι προφανές ότι επίκεινται και άλλες εξελίξεις στο
άμεσο μέλλον.
Όμως η άμεση δημοσιότητα , δεν επέτρεψε να αναδειχθούν δυο παρόμοιες
περιπτώσεις , που αντιστοίχως συσχετίζουν θρησκευτικά θέματα με γεωπολιτικές
διαστάσεις.
Στις 18 Δεκεμβρίου ο κόπτης Πάπας Θεόδωρος στο Κάιρο υπονόησε ότι η προ
τριετίας συμφωνία του με τον πρίγκηπα Σάλμαν της Σαουδικής Αραβίας ,
τελεσφόρησε. Εντός του 2020 θα λειτουργήσει στην Τζέντα η πρώτη Χριστιανική
Εκκλησία. Η Κοπτική κοινότητα στο Κάιρο διακινεί με αρκετή υπερηφάνεια πως ήδη
εντός του 2018 έγινε με σιωπηλή άδεια , η πρώτη χριστιανική λειτουργία από Κόπτη
Ιερέα μια στην Σαουδική Αραβία.
Ακριβώς την ίδια περίοδο ,ανακοινώνεται στο Dubai ότι οι αρχές θα
δώσουν εντός των προσεχών μηνών άδεια λειτουργίας της πρώτης Συναγωγής στην
περιοχή.
Τα νέα είναι ενδιαφέροντα.
Ενώ στην περίπτωση της Ουκρανίας , η θρησκευτική διευθέτηση αποκρυσταλλώνει
πολιτικές σχέσεις , στην περίπτωση της Τζέντας και του Dubai έχουμε μια άλλη
φορά πραγμάτων.
Η Σ.Αραβία ήταν ανέκαθεν τόπος εργασίας των Αιγυπτίων. Είναι πιθανόν να
εργάζονται πάνω από ένα εκατομμύριο σήμερα. Τα τελευταία χρόνια η Σ.Αραβία
εφαρμόζει ένα αυστηρό πρόγραμμα ηλεκτρονικής καταγραφής όλων των ξένων
εργαζόμενων ενώ άλλαξε δραστικά τη φορολογία για ξένους εργαζόμενους. Οι νέες
ρυθμίσεις αποθαρρύνουν την προσέλκυση ξένων εργαζόμενων αλλά έδωσε στις αρχές
μια ακριβέστερη καταγραφή των εργαζομένων αυτών.
Ειδικά για τους Αιγύπτιους αποκαλύφθηκε πως ίσως το 40 % των εργαζομένων
στην Σ.Αραβία είναι Κόπτες. Επειδή το
σύστημα απασχόλησης περικλείει μια διαδικασία πρόσκλησης , αποτυπώθηκε
ευκρινέστερα ότι οι Κόπτες Αιγύπτιοι είναι επιθυμητοί από τους ντόπιους
εργοδότες. Η εξήγηση είναι απλή : οι Κόπτες έχουν μια παράδοση προσαρμογής,
ελάχιστη παραβατικότητα και σχετικά υψηλό μορφωτικό επίπεδο.
Το «μεταρρυθμιστικό» πρόγραμμα του Σάλμαν έχει σκοπό να ελέγξει την ροή των
εργαζόμενων . Έτσι οι Κόπτες αποτελούν ένα επιθυμητό εργατικό δυναμικό. Στα
πλαίσια της δημιουργίας ενός διεθνούς προσώπου μιας «κανονικής χώρας» ο Σάλμαν
έχει εδώ και μια τριετία απ’ ευθείας συζητήσεις με τον Πάπα Θεόδωρο.
Αντιστοίχως στο Dubai, οι αρχές
γνωρίζουν πως εργάζονται περίπου 100,000 πολίτες με διπλά διαβατήρια ( πολύ
συνηθισμένο για πολίτες του Ισραήλ) ή καλυμμένη την Εβραϊκή προέλευση.
Παρότι η συνύπαρξη θρησκειών σήμερα στην Μ.Ανατολή απέχει πολύ από την πληθυσμιακή
αρμονία του 19 αιώνα, όπου όλες οι σχεδόν οι χώρες φιλοξενούν τις τρεις μεγάλες θρησκείες και τις
παραλλαγές τους , εν τούτοις η σημερινή κατάσταση με την ισχυρή τάση
διαχωρισμού, έχει ενδιαφέρουσες εξαιρέσεις.
Στο Ιραν οι Συναγωγές και οι Χριστιανικές εκκλησίες είναι νόμιμες αν και «υπολειτουργούν»
ενώ οι Ζωροαστρική μειονότητα απολαμβάνει συνταγματικής προστασίας και έδρες
στο Κοινοβούλιο. Στην Δυτική Αλγερία οι Εβραίοι , μετά την έξοδο του 50,
ξαναγυρίζουν κάθε χρόνο για δημόσιες τελετές με τοπικό χρώμα. Στο Μαρόκο οι
Συναγωγές και Εκκλησίες είναι αρκετές και σημαντικές.
Είναι πολύ πιθανό ότι οι ανακοινώσεις για την Τζέντα και το Dubai να παραμείνουν
προθέσεις. Ωστόσο ακόμη και αυτές οι ανακοινώσεις δείχνουν μια τάση.
Παρότι η συγκυρία δείχνει μια αντιστροφή ή καθυστέρηση της «παγκοσμιοποίησης»
δηλαδή μια επιστροφή στα «σύνορα» και τον κατακερματισμό ( περίπτωση Ουκρανίας)
ταυτόχρονα οι τάσεις «νομαδοποίησης» είναι εξ’ ίσου ισχυρές.
Πηγές
(πηγή) Synag