Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Ο Όμηρος στη Γάζα.

 

 


Τρυπάει το μέτωπο και πέρασε το κόκαλο τα μέσα                                                                                     χάλκινος χαλός κι εσκέπασε τα μάτια του σκοτάδι.

Τι ως πρώτος πρόβαινε , τον πέτυχε στο στήθος, στο δεξιό του                                                                  δίπλα βυζί, κι αντίκρα επέρασε το χάλκινο κοντάρι μέσα από τον ώμο.

Κι η άπονη η πέτρα και τα κόκαλα και το διπλό του νεύρο                                                                               που θρουβαλιάζει και ξαπλώθηκε τ’ανάσκελα στη σκόνη.

Ομήρου Ιλιάδα Ραψωδία Δ ( σ 61-62-63)

 

Κι έχουν να λένε πως ο Όμηρος ήταν κάποιος γιατρός που ακολούθησε τα ελληνικά στρατεύματα στην Τροία . ( σ 161). Ε.Πάουντ Τα άσματα της Πίζας.

«Τέτοια καθαρότητα» γράφει ο Πάουντ , έχουν οι «εκφραστικές ποιότητες του Ομήρου , που κάποιος γιατρός κάθισε και έγραψε ένα βιβλίο , για να αποδείξει πως ο Όμηρος ήταν στρατιωτικός γιατρός ( σ 403) Σημείωση Α.Ζέρβα.

Το Ομηρικό έπος επικεντρώνεται στο σώμα του πόνου και του τραύματος .Έτσι αναδεικνύει ανατομικές λεπτομέρειες και τους μηχανισμούς του τραύματος για να φωτίσει την ένταση της μάχης , την οδύνη την απώλεια.

Ο μοντερνιστής φασίστας Ε.Πάουντ μέσα από ένα πραγματικά επεξεργασμένο και πολύπτυχο πνευματικό σύμπαν, γνωματεύει ως ποιητής και δοκιμιογράφος : «ο Όμηρος ήταν στρατιωτικός γιατρός»

Ο Πάουντ προφανώς ξέρει ότι  η Ομηρική εποχή του δεν χαρακτηρίζεται από την Ιπποκράτεια Ιατρική με τις μεθοδολογίες της, πόσο μάλλον δεν μπορεί να είχε και ειδικότητα του «στρατιωτικού ιατρού».  Στην Ομηρική εποχή η ιατρική είναι ολιστική Ασκληπιεία : έχει θεραπείες με στοιχεία σωματικά ψυχικά τελετουργικά .

Ο κυνικός μοντερνιστής Πάουντ παρουσιάζει τον Όμηρο  ως τεχνοκράτη παρατηρητή , ένα ιδιοφυή ανατόμο διαδικασιών και δομών.  

Σε αντίθεση με ένα αρχαϊκό φασισμό του «αίματος και του εδάφους» που αναζητεί ένα «νέο άνθρωπο» ως επαναφορά της αρχαιότητας, ο επεξεργασμένος μοντερνίστικος φασισμός του Πάουντ, διαρρηγνύει τις ολότητες και τις παρουσιάζει ως συστήματα με  μηχανικές διαδικασίες . Ο Ιπποκράτης και ο Γαληνός μεταφέρονται 10 αιώνες πριν και ο Όμηρος γίνεται στρατιωτικός γιατρός ( ειδικότητα που εμφανίζεται ακόμα αργότερα).

Σήμερα  που οι κλασσικές ιδεολογίες του «εδάφους και του αίματος» επανέρχονται μέσω πιο ευκρινών και ευθέων θέσεων μιας «νέας δεξιάς» , ταυτόχρονα ένας επεξεργασμένος τεχνοφασισμός τύπου Πάουντ εισβάλει από μια άλλη θύρα.

Πόλεμος Ισραήλ - Χαμάς: Τουλάχιστον 4.700 οι νεκροί -Πληροφορίες για 471 θύματα της επίθεσης στο νοσοκομείο Lifo 18-10-2023 (σύνδεσμος)     

Ο πόλεμος Χαμάς Ισραήλ έχει ήδη αρχίσει. Τα θύματα καταγράφονται καθημερινά, ενώ επίκεινται μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Αν δούμε όμως τις καταγραφές αυτές είναι εξαιρετικά προσεκτικές : τα θύματα απαριθμούνται ως απλά στατιστικά δεδομένα .

Την ίδια στιγμή είναι διαθέσιμες στο μέσο θεατή όλες οι λεπτομέρειες ενός κατακερματισμένου και «επεξεργασμένου» σώματος: τα σπλάτερ και τα πορνό είναι διαθέσιμα «on demand» στο ίδιο κοινωνικό σώμα.

Έχουμε λοιπόν μια ρύθμιση και ταξινόμηση των εικόνων του πληγωμένου σώματος.  Τα θύματα του πολέμου είναι «κάπου στο βάθος» ως πλαίσιο ενός πολιτικού παιγνίου ενώ μπορούμε να εστιάσουμε σε κάθε πτυχή ενός τεμαχισμένου σώματος όταν αυτό παρουσιάζεται ως στοιχείου αγοραίου τρόμου ή αγοραίου έρωτα.

Στην Ιλιάδα οι Αργείοι και οι Τρώες παρουσιάζονται ισότιμα : οι πόνοι , τα διλήμματα , οι κακουχίες, οι Θεϊκές επιλογές αφορούν και τις δύο πλευρές. Ταυτόχρονα τα πληγωμένα σώματα εμφανίζονται ως έχουν , με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες και σκληρές εικόνες.

Ο πόλεμος Χαμάς Ισραήλ δεν γίνεται για μια απιστία, αλλά οι κλιμακώσεις του και ο αφόρητος πόνος είναι τόσο απροσδόκητα μεγάλοι, λες και προκύπτουν αναπάντεχα από θεϊκές διαφωνίες μανιασμένων θεών. Μακάρι οι διαχειριστές της εικόνας του να τον σεβαστούν όπως ο Όμηρος σεβάστηκε την Ιλιάδα,

 

 

 

 

 

Κυριακή 8 Οκτωβρίου 2023

Οικογένεια Παπαδιαμάντη: Ασθμαίνουσα οικοτεχνεία με γενετικό "προκαθορισμό"


 





Στα τέλη του 19ου αιώνα υπάρχει μια εκτεταμένη αγροτική οικογενειακή δραστηριότητα σε όλη το γεωγραφικό πλάτος από τη Κίνα ως τη Γαλλία : η ανάπτυξη του μεταξοσκώληκα και η παραγωγή ( μεταμόρφωση)  του βόμβυκα, του κουκουλιού του μεταξοσκώληκα. Η τελική  παραγωγή του μεταξιού , της ίνας, είναι ήδη μια βιομηχανική δραστηριότητα που τροφοδοτείται από την πρώτη ύλη της «οικοτεχνίας» και έχει όλα τα χαρακτηριστικά του πρώιμου καπιταλισμού: υψηλή τεχνολογία της εποχής, συγκεντρωμένη εργατική τάξη . Καθόλου τυχαία ο Μαρξ ασχολείται με τα στατιστικά της βιομηχανίας μεταξιού και το σχετικά μεγαλύτερο αριθμό ασθενειών συγκρινόμενων με τον αντίστοιχο της θεμελιακής βιομηχανίας του βάμβακα.


Η οικοτεχνία του μεταξοσκώληκα και του βόμβυκα παρουσιάζει με τεράστια ποικιλία οικονομικών σχέσεων. Υπάρχουν οικογένειες που αγοράζουν τους σπόρους ( αυγά) και  μεγαλώνουν τα σκουλήκια και τους βόμβυκες τους οποίους πωλούν .
Οι πιο μικροί σηροτρόφοι μεγαλώνουν τα σκουλήκια και τους βόμβυκες, ξηραίνουν τους βόμβυκες έχοντας απλά χρησιμοποιήσει τους σπόρους που ανήκουν στον «έμπορο» . Η απόδοση των «σπόρων» έχει μια προσδιορισμένη τιμή  οπότε η αμοιβή της οικοτεχνίας γίνεται αν τελικά επιτύχει το προσδοκόμενα. Σε αυτή την μικρή αδύνατη σηροτροφία έχουμε μια πρώιμη εφαρμογή γενετικού ελέγχου που εφαρμόζεται σήμερα από τις πιο σύγχρονες εφαρμογές της βιοτεχνολογίας. Ο ιδιοκτήτης του γενετικού υλικού έχει μια «επιστημονική» πιστοποίηση του υλικού του και με αυτή ορίζει την συναλλαγή, ακριβώς όπως γίνεται με τις πιο σύγχρονές εφαρμογές της βιοτεχνολογίας στην γεωργία.
Μελετώντας προσεκτικά την «Αλληλογραφία» του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη ανακαλύπτουμε πως η οικογένεια του πατρός Παπαδιαμάντη ασχολείται με την σηροτροφία στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο και υφίσταται τις οικονομικές μεταβολές.
Κατά το 1889 ο μικρότερος και μόνος ζωντανός αδελφός του Γιώργος  είναι στο Βόλο όπου απασχολείται σποραδικά και επιμελείται αγορές και προμήθειες της οικογένειας στην Σκιάθο. Από γράμμα του Αλέξανδρου το 1875 ( σ 62) συμπεραίνουμε πως ο Γιώργος είναι ατάσθαλος και χαρτοπαίκτης . Βέβαια ο ίδιος ο Γιώργος το 1889 γράφει στον πατέρα του ότι «ράπισε» κάποιον και φυλακίστηκε , επομένως ο ασταθής χαρακτήρας του έχει σοβαρές συνέπειες για τον ίδιο.
Στις δύο επιστολές του Γιώργου ανακαλύπτουμε όλη τη ρευστότητα που διέπουν την οικοτεχνία της σηροτροφίας.
Στην πρώτη περίπτωση ο έμπορος δεν πουλάει τον σπόρο αλλά τον εκχωρεί με ανταπόδοση 25% ( μετρούμενη επί των ξηρών βομβύκων) . Μια αρχή του σύγχρονου γενετικού ελέγχου εφαρμόζεται απολύτως.
Στην δεύτερη περίπτωση ο έμπορος απαιτεί όλη την  εγγυημένη απόδοση του «σπόρου» και όταν παραλαμβάνει τα ξηρά κουκούλια απειλεί με αγωγές την οικογένεια . Μπορούμε να συμπεράνουμε πως ο έμπορος έχει προπληρώσει την οικοτεχνία για την ανάπτυξη , την μεταμόρφωση και τη ξήρανση . Δεν προκύπτει ακριβώς πιο είναι αυτό το αντίτιμο.
Με βάση τα δεδομένα του 19ου αιώνα , μπορούμε να συμπεράνουμε πως η οικογένεια στη Σκιάθο αποτελούμενη από τον ιερέα πατέρα, την πρεσβυτέρα και τις τρεις κόρες κάνει μια αρκετά σκληρή δουλειά  : πρέπει να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα φύλλα μουριάς, να προφυλάξει τα σκουλήκια από ασθένειες, να ωριμάσει τα κουκούλια και τέλος να τα «φουρνήσει» . Μπορούμε να φανταστούμε και τον εξοπλισμό : τελάρα σε κατάλληλο σκιερό μέρος, και ένα στοιχειώδη ξηραντήρα. Πρόκειται για μια σκληρή και ανασφαλή εργασία.
Η οικογένεια Παπαδιαμάντη υφίσταται μια μοναδική συνθήκη: ασθμαίνουσα οικοτεχνία με «γενετικό προκαθορισμό».
 
ΥΣ : Περιδιάβασα χιαστί σχεδόν όλο το έργο του Παπαδιαμάντη , επί τροχάδην. Ομολογώ πως δεν βρήκα ούτε μια αναφορά σε μεταξοσκώληκα, σηροτροφία, ενώ το έργο αυτό βρίθει από οικονομικές αναφορές. Ή κάνω λάθος ή έχουμε μια ενδιαφέρουσα «απώθηση»
 
Info
Κ.Μαρξ . Το Κεφάλαιο Τόμος Πρώτος σ.307
Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη . Αλληλογραφία ( Δομός 1992) σ 199 σ202 σ203
 L’organisation sociale de la sériciculture ( σύνδεσμος)
 

Τετάρτη 4 Οκτωβρίου 2023

Ο Πολυδημότης ψηφίζει

 



Ο Πολυδημότης ψηφίζει  :

 

Κορυδαλλός                  Ανυπότακτος Κορυδαλλός  Γιώργος Σταματονικολός

Ο πιο σταθερός συνδυασμός με ορθολογική αντιπολίτευση και όλους τους φίλους μου συνυποψήφιους.

                             

Νίκαια                            Λαϊκή Συσπείρωση Παναγιώτης Κατηφές

Και μόνο που ο Παναγιώτης είναι Προοδευτικάνος και θα μεριμνήσει για το γήπεδο αξίζει

 

Αστυπάλαια                  Συνεργασία Πολιτών Αστυπάλαιας Νικόλας                                             Κομηνέας

Ο Νικόλας έκανε την Αστυπαλιά μια κατηγορία από μόνη της. Παράδοση , τεχνολογία, εξωστρέφεια, σεβασμός στο περιβάλλον.

Βέλο Βόχα           Δημοτική Ενωτική Κίνηση Αννίβας Παπακυριάκος

Με τον Μανώλη Μπακιρτζή στο Χαλκί , το χωριό γίνεται το κρυφό διαμάντι της Κορινθίας  ( καθαριότητα, βυζαντινά μνημεία, νερά , πλάτανοι, μοναστήρια, καλό φαί , ορειβασία, δίπλα στην Αρχαία Νεμέα, κλπ)

Περιφέρεια Αττικής    Αττικός Κύκλος Γιώργος Ιωακειμίδης

                              Όσοι ξέρουμε τον Ιωακειμίδη ώς «Γκώγκο» είμασταν και                                       θα είμαστε μαζί του.

 

Δευτέρα 2 Οκτωβρίου 2023

Η πιο "φυσική" καταστροφή

 





Κατά ύστερη περίοδο της διακυβέρνησης Μητσοτάκη, συμβαίνουν σοβαρές καταστροφές: Τέμπη, Πυρκαγιές Πλημμύρες . Η πολιτική ανάλυση έχει αποδείξει τις αντίστοιχες ευθύνες της κυβέρνησης για την κάθε καταστροφή.

 Τα Τέμπη αποτελούν μια τυπική πανωλεθρία του επιτελικού κράτους και έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός τεχνολογικού σύγχρονου δυστυχήματος: ανεπαρκής ή ανύπαρκτη διοίκηση , υποτυπώδεις έλεγχοι, ξεχαρβαλωμένη εργασιακή ηθική όλα μαζί σε ένα τεχνολογικό περιβάλλον όπου συνυπάρχουν ασύμμετρα, δομές αρχαϊκής και σύγχρονής τεχνικής. 

Οι πυρκαγιές ήταν πρωτοφανείς σε έκταση και διάρκεια. Οι κυβερνητικές ευθύνες είναι πιο διαχυμένες σε διάφορες πτυχές του μπαρόκ κυβερνητικού σχηματισμού, Ωστόσο η , κοινά παραδεκτή ,καινοφανής συνθήκη της κλιματικής αλλαγής μετριάζει την ένταση της κριτικής .

Οι πλημμύρες όμως έχουν ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό. Αποτελούν ένα  αυθεντικό φυσικό φαινόμενο πακτωμένο στο υποσυνείδητο ως αρχεγονικό συμβάν : ο κατακλυσμός συγκροτεί μια θεμελιακή δομή όλων των θρησκειών και ορίζει αντιλήψεις , τελετές και συμπεριφορές. 

Με την έννοια αυτή , μπορούμε να υποθέσουμε πως η κυβέρνηση μπορεί να διαχειριστεί τις τεχνολογικές καταστροφές ( μόλις προστέθηκε και η υπόθεση Καλατράβα)  και τις πυρκαγιές της κλιματικής κρίσης.

 Όμως,  έστω και αν οριοθετήσει και να επεξεργαστεί ένα πλαίσιο τεχνικών λύσεων για τις πλημμύρες είναι αδύνατο να επέμβει στην αρχεγονική μόχλευση  των συναισθημάτων  και των  βαθύτερων  ψυχικών  ροών  και συμπυκνώσεων  που έχουν διεγερθεί λόγω ενός φαινομένου «κατακλυσμού». Το νερό , η ροή του και οι ενέργειες που μετασχηματίζονται επενεργούν σε ένα βαθύτερο επίπεδο σε αυτό του ιερού -θρησκευτικού.

Είναι ενδιαφέρον πως αντίθετα με την πυρκαγιά , η πλημμύρα «αποκαθιστά» απ’ ευθείας την «φυσική» τάξη: λίμνες παίρνουν  την αρχική τους διάσταση, ρυάκια ξαναβρίσκουν την κοίτη τους, ποτάμια ξαναγίνονται μεγάλα. Με μια έννοια είναι μια φυσική καταστροφή -κάθαρση.

Ο Mircea Eliade γράφει ( 1) 

Οι παραδόσεις του κατακλυσμού συνδέονται σχεδόν όλες με την ιδέα της αναρρόφησης από το νερό και της σύστασης μιας νέας εποχής για μια νέα ανθρωπότητα . Μαρτυράνε μια κυκλική αντίληψη του κόσμου και της ιστορίας : μια εποχή καταργείται με την καταστροφή και αρχίζει μια νέα , εξουσιασμένη από νέους ανθρώπους . Αυτή η κυκλική αντίληψη επιβεβαιώνεται από την σύγκλιση των σεληνιακών μύθων με τα θέματα της πλημμύρας και του κατακλυσμού, αφού η σελήνη είναι το κα’ τ εξοχήν σύμβολο του ρυθμικού γίγνεσθαι , του θανάτου και της ανάστασης. σ 204

 Στις μυθολογίες των περιοχών γύρω στον Ειρηνικό , οι φυλές χρωστάνε συνήθως την καταγωγή τους σε ένα σεληνιακό μυθικό ζώο που γλυτώνει από μια υδάτινη καταστροφή. Ο πρόγονος της φυλής είναι ένας τυχερός ναυαγός ή ο απόγονος του σεληνιακού ζώου που προκάλεσε τον κατακλυσμό.  σ 204

Αντί για την αργή παλινδρόμηση σε υπο ανθρώπινες μορφές ο κατακλυσμός επιφέρει την στιγμιαία αναρρόφηση μέσα στα Νερά, όπου τα «αμαρτήματα» εξαλείφονται και μια νέα ανθρωπότητα , ανανεωμένη ξαναγεννιέται. Σ.205 

Δεν είναι περίεργο πως πλημμύρες περισσότερο από τις άλλες φυσικές καταστροφές έχουν επιδράσει τόσο πολύ στην πολιτική. 

Το 202 οι εκλογές θα γίνονταν στις 22 Σεπτεμβρίου και στις δημοσκοπήσεις ο σοσιαλδημοκράτης καγκελάριος είχε μείνει δέκα μονάδες πίσω από τον υποψήφιο της Κεντροδεξιάς, Έντμουντ Στόιμπερ, που υποσχόταν οικονομική ανάπτυξη και θέσεις εργασίας. Στα μέσα Αυγούστου ξεσπούν στη Σαξωνία της ανατολικής Γερμανίας οι πλημμύρες του αιώνα. Δεκάδες τα θύματα, τεράστιες οι καταστροφές. Η Δρέσδη, η αποκαλούμενη «Φλωρεντία του Βορρά», βυθίζεται στη λάσπη. Ο Στόιμπερ δεν κρίνει σκόπιμο να τροποποιήσει το πρόγραμμά του για να επισκεφθεί τη Σαξωνία. Ο Σρέντερ μέσα σε 24 ώρες απαθανατίζεται στην πρώτη γραμμή με αδιάβροχο και γαλότσες, συντονίζοντας τους πάντες και υποσχόμενος βοήθεια στους πληγέντες. Το αποτέλεσμα ήταν μία μεγάλη εκλογική νίκη τον Σεπτέμβριο, την οποία ούτε οι ίδιοι οι σοσιαλδημοκράτες δεν είχαν προβλέψει τον Ιούλιο. «Schröder at his best», θα σχολιάσει αργότερα ο ραδιοφωνικός σταθμός Deutschlandfunk.

Όταν ο τυφώνας Κατρίνα, κατηγορίας 5, έπληξε τη νότια ακτή των ΗΠΑ στις 29 Αυγούστου του 2005, η «Big Easy» (προσωνύμιο της Νέας Ορλεάνης), μέρος της οποίας ήταν χτισμένο κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας, βυθίστηκε στο χάος και 1.833 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους, οι περισσότεροι στην πόλη.

Μετά τη ρήξη ενός φράγματος, ολόκληρες γειτονιές πλημμύρισαν. Η κατάσταση ήταν ιδιαίτερα δραματική στη Lower Ninth Ward, τη φτωχότερη συνοικία της πόλης, χτισμένη σε μια λεκάνη, με την πλειοψηφία των κατοίκων της μαύρους.

Τότε ο πρόεδρος Τζορτζ Μπους ο νεώτερος είχε αποφασίσει να μεταβεί αεροπορικώς στη Λουιζιάνα για να δει από ψηλά το μέγεθος της καταστροφής. Το προεδρικό αεροπλάνο Air Force One δεν προσγειώθηκε. Η φωτογραφία που δείχνει τον Μπους να κοιτάζει την κατεστραμμένη περιοχή από το παράθυρο του αεροπλάνου έγινε γρήγορα το σύμβολο μιας κυβέρνησης αποκομμένης από την πραγματικότητα. Ο Μπους έχασε πανηγυρικά τις επόμενες εκλογές.

Από τις 14 Ιουνίου έως τον Οκτώβριο του 2022,  οι πλημμύρες στο Πακιστάν σκότωσαν 1.739 ανθρώπους και προκάλεσαν 14,9 δισεκατομμύρια δολάρια  ζημιές και 15,2 δισεκατομμύρια δολάρια οικονομικές απώλειες. Οι άμεσες αιτίες των πλημμυρών ήταν πιο έντονες από τις συνηθισμένες βροχοπτώσεις μουσώνων και λιώσιμο των παγετώνων που ακολούθησαν ένα ισχυρό κύμα καύσωνα, που και τα δύο συνδέονται με την κλιματική αλλαγή.

Η πλημμύρα ήταν η πιο θανατηφόρα πλημμύρα στον κόσμο από τις πλημμύρες της Νότιας Ασίας το 2020 και χαρακτηρίστηκε ως η χειρότερη στην ιστορία της χώρας. Καταγράφηκε επίσης ως μια από τις πιο δαπανηρές φυσικές καταστροφές στην παγκόσμια ιστορία

Στις 25 Αυγούστου 2022, το Πακιστάν κήρυξε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω των πλημμυρών. Εντός αυτής της έκτακτης κατάστασης  ο χαρισματικός Ίμαραν Καν, που απομακρύνθηκε από τα καθήκοντά του μέσω πρότασης μομφής τον Απρίλιο του 2022.  κατηγορήθηκε σύμφωνα με τους αντιτρομοκρατικούς νόμους. Ο ίδιος κατηγόρησε την αστυνομία και το δικαστικό σώμα για κράτηση και βασανισμό βοηθού. Τον Οκτώβριο του 2022, ο Khan αποκλείστηκε από την Εκλογική Επιτροπή του Πακιστάν από το να αναλάβει καθήκοντα για την τρέχουσα θητεία της Εθνοσυνέλευσης του Πακιστάν, σχετικά με την υπόθεση αναφοράς Toshakhana. Τον Νοέμβριο, επέζησε από απόπειρα δολοφονίας κατά τη διάρκεια μιας πολιτικής συγκέντρωσης στο Wazirabad, Punjab. Οι πλημμύρες επιτάχυναν την πολιτική του έξωση.

Θα έχει ενδιαφέρον , άραγε την επόμενη εβδομάδα θα δούμε την επίδραση των πλημμυρών στις εκλογές; Οι οιωνοί μας ειδοποιούν πως θα έχουμε αλλαγές ή μεγάλη επιτάχυνση των αλλαγών.


(1) Mircea Eliade : Πραγματεία πάνω στην Ιστορία των Θρησκειών.