Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2023

Ο Όμηρος στη Γάζα.

 

 


Τρυπάει το μέτωπο και πέρασε το κόκαλο τα μέσα                                                                                     χάλκινος χαλός κι εσκέπασε τα μάτια του σκοτάδι.

Τι ως πρώτος πρόβαινε , τον πέτυχε στο στήθος, στο δεξιό του                                                                  δίπλα βυζί, κι αντίκρα επέρασε το χάλκινο κοντάρι μέσα από τον ώμο.

Κι η άπονη η πέτρα και τα κόκαλα και το διπλό του νεύρο                                                                               που θρουβαλιάζει και ξαπλώθηκε τ’ανάσκελα στη σκόνη.

Ομήρου Ιλιάδα Ραψωδία Δ ( σ 61-62-63)

 

Κι έχουν να λένε πως ο Όμηρος ήταν κάποιος γιατρός που ακολούθησε τα ελληνικά στρατεύματα στην Τροία . ( σ 161). Ε.Πάουντ Τα άσματα της Πίζας.

«Τέτοια καθαρότητα» γράφει ο Πάουντ , έχουν οι «εκφραστικές ποιότητες του Ομήρου , που κάποιος γιατρός κάθισε και έγραψε ένα βιβλίο , για να αποδείξει πως ο Όμηρος ήταν στρατιωτικός γιατρός ( σ 403) Σημείωση Α.Ζέρβα.

Το Ομηρικό έπος επικεντρώνεται στο σώμα του πόνου και του τραύματος .Έτσι αναδεικνύει ανατομικές λεπτομέρειες και τους μηχανισμούς του τραύματος για να φωτίσει την ένταση της μάχης , την οδύνη την απώλεια.

Ο μοντερνιστής φασίστας Ε.Πάουντ μέσα από ένα πραγματικά επεξεργασμένο και πολύπτυχο πνευματικό σύμπαν, γνωματεύει ως ποιητής και δοκιμιογράφος : «ο Όμηρος ήταν στρατιωτικός γιατρός»

Ο Πάουντ προφανώς ξέρει ότι  η Ομηρική εποχή του δεν χαρακτηρίζεται από την Ιπποκράτεια Ιατρική με τις μεθοδολογίες της, πόσο μάλλον δεν μπορεί να είχε και ειδικότητα του «στρατιωτικού ιατρού».  Στην Ομηρική εποχή η ιατρική είναι ολιστική Ασκληπιεία : έχει θεραπείες με στοιχεία σωματικά ψυχικά τελετουργικά .

Ο κυνικός μοντερνιστής Πάουντ παρουσιάζει τον Όμηρο  ως τεχνοκράτη παρατηρητή , ένα ιδιοφυή ανατόμο διαδικασιών και δομών.  

Σε αντίθεση με ένα αρχαϊκό φασισμό του «αίματος και του εδάφους» που αναζητεί ένα «νέο άνθρωπο» ως επαναφορά της αρχαιότητας, ο επεξεργασμένος μοντερνίστικος φασισμός του Πάουντ, διαρρηγνύει τις ολότητες και τις παρουσιάζει ως συστήματα με  μηχανικές διαδικασίες . Ο Ιπποκράτης και ο Γαληνός μεταφέρονται 10 αιώνες πριν και ο Όμηρος γίνεται στρατιωτικός γιατρός ( ειδικότητα που εμφανίζεται ακόμα αργότερα).

Σήμερα  που οι κλασσικές ιδεολογίες του «εδάφους και του αίματος» επανέρχονται μέσω πιο ευκρινών και ευθέων θέσεων μιας «νέας δεξιάς» , ταυτόχρονα ένας επεξεργασμένος τεχνοφασισμός τύπου Πάουντ εισβάλει από μια άλλη θύρα.

Πόλεμος Ισραήλ - Χαμάς: Τουλάχιστον 4.700 οι νεκροί -Πληροφορίες για 471 θύματα της επίθεσης στο νοσοκομείο Lifo 18-10-2023 (σύνδεσμος)     

Ο πόλεμος Χαμάς Ισραήλ έχει ήδη αρχίσει. Τα θύματα καταγράφονται καθημερινά, ενώ επίκεινται μεγαλύτερες επιχειρήσεις. Αν δούμε όμως τις καταγραφές αυτές είναι εξαιρετικά προσεκτικές : τα θύματα απαριθμούνται ως απλά στατιστικά δεδομένα .

Την ίδια στιγμή είναι διαθέσιμες στο μέσο θεατή όλες οι λεπτομέρειες ενός κατακερματισμένου και «επεξεργασμένου» σώματος: τα σπλάτερ και τα πορνό είναι διαθέσιμα «on demand» στο ίδιο κοινωνικό σώμα.

Έχουμε λοιπόν μια ρύθμιση και ταξινόμηση των εικόνων του πληγωμένου σώματος.  Τα θύματα του πολέμου είναι «κάπου στο βάθος» ως πλαίσιο ενός πολιτικού παιγνίου ενώ μπορούμε να εστιάσουμε σε κάθε πτυχή ενός τεμαχισμένου σώματος όταν αυτό παρουσιάζεται ως στοιχείου αγοραίου τρόμου ή αγοραίου έρωτα.

Στην Ιλιάδα οι Αργείοι και οι Τρώες παρουσιάζονται ισότιμα : οι πόνοι , τα διλήμματα , οι κακουχίες, οι Θεϊκές επιλογές αφορούν και τις δύο πλευρές. Ταυτόχρονα τα πληγωμένα σώματα εμφανίζονται ως έχουν , με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες και σκληρές εικόνες.

Ο πόλεμος Χαμάς Ισραήλ δεν γίνεται για μια απιστία, αλλά οι κλιμακώσεις του και ο αφόρητος πόνος είναι τόσο απροσδόκητα μεγάλοι, λες και προκύπτουν αναπάντεχα από θεϊκές διαφωνίες μανιασμένων θεών. Μακάρι οι διαχειριστές της εικόνας του να τον σεβαστούν όπως ο Όμηρος σεβάστηκε την Ιλιάδα,

 

 

 

 

 

1 σχόλιο:

  1. Οταν το απολυτο τιθεται ως πεπερασμενο,και ετσι τιθεται απο τις φυσικες επιστημες με τους νομους διατηρησης,ευδαιμονια θα ηταν η αναλωση του πεπερασμενου ως οικονομια,στην οποια οπως σημειωνει ο Χεγκελ στο τελος επικρατει η κυριαρχια δια της βιας και τα ατομα ειναι εντελως ανυμπορα στις μεταξυ τους σχεσεις.Ετσι εχουμε απο τη μια την απολυτη αρνητικοτητα(τη σκεψη) που καθοριζεται απο το δυτικο πολιτισμο που διαμορφωνει μια παγκοσμια οικονομια, η οποια δεν ειναι για ολους, και απεναντι της εχουμε την παραγομενη απο την πρωτη, βαρβαροτητα, που δεν της βγαζεις απο το μυαλο οτι αφου δεν της επιτρεπεται να δει τα πραγματα οπως εχουν να φανταζεται συνωμοσιες απο τα "πρωτοκολλά των σοφων της σιων".
    ειλικρινα δεν θα ξερα τι να κανω με τους νομους διατηρησης και αυτοσυντηρησης.

    true infinity

    https://www.youtube.com/watch?v=eiisOTm05W0

    ΑπάντησηΔιαγραφή