Στα αραβικά η διαφορά μεταξύ του νομά
και του άπατρι αποδίδεται μέσω μιας ιδιαίτερης ηχητικής συζυγίας. Η λέξη Beduin είναι
εθνοπολιτιστικός ορισμός και αναφέρεται στους ιστορικούς νομάδες της Αραβικής
Χερσονήσου ενώ η λέξη Bidoon είναι
πολιτειακός ορισμός και αναφέρεται σε ιστορικούς πληθυσμούς εγκλωβισμένους ή
παραμελημένους χωρίς εθνική αυτοκατανόηση χωρίς «ταυτότητα» και έγγραφα εντός
της χώρας που διαβιούν.
Ο αριθμός των Bidoon είναι
άγνωστος και ουσιαστικά πέραν της των αρμοδιοτήτων διαφόρων
διεθνών οργανώσεων. Ακόμα είναι άγνωστη η ιστορική ανάδυση του φαινομένου. Οι
κλασσικοί νομάδες Βεδουίνοι, συνωστίζονται με τυπικούς πρόσφυγες στα άκρα των
πόλεων και διαβιούν τρεις ή τέσσερεις γενιές ήδη. Οι πλούσιες κυβερνήσεις
της αραβικής χερσονήσου δεν τους καταγράφουν ως πρόσφυγες , εμμέσως
αποθαρρύνουν την διόγκωση τους αλλά οι Bidoon πολλαπλασιάζονται.
Η συνθήκη διαβίωσης και πολλαπλασιασμού τους είναι μοναδική. Καθώς η κατάσταση τους
είναι ήδη «ιστορική» , αναπτύσσουν αποσπασματικά διεκδικητικά κινήματα
, οι κυβερνήσεις τους αγνοούν έντεχνα, οι οικονομικές συνθήκες
ενθαρρύνουν μια εκτεταμένη «παράλληλη άτυπη οικονομία» η οποία τους
απορροφά, ενώ στις μοναδικές θρησκευτικές πόλεις προσκυνήματα
δημιουργείται μια ιδιόμορφη συνθήκη ανοχής.
Οι Βidoon δεν μπορούν να κατανοηθούν εντός του γραμμικού σχήματος «κράτος, πολίτες, μετανάστες χωρίς χαρτιά κλπ» ή ούτε εντός του σχήματος «οικονομία, εργασία με συμβόλαια χωρίς δικαιώματα κλπ » γιατί στα σχήματα που περιγράφουν την απόλυτη έξωση στις παρυφές των σύγχρονων κοινωνιών, προϋποθέτουν τουλάχιστον μια αρχειοθέτηση. Ο χωρίς χαρτιά ενώπιον της Ελληνικής αστυνομίας που ταλαιπωρείται στην Πάτρα έχει την πιστοποίηση του «χωρίς χαρτιά». Ο Bidoon δεν υπάρχει σε κανένα αρχείο.
Σήμερα μπορούμε να εικάσουμε εύλογα ότι
υπάρχουν 200,000 -300,000 Bidoon η
δε πολιτική ιστορική πολιτιστική έρευνα ουσιαστικά δεν τους αφορά.
Το ιστορικό σχήμα ανάδυσης των Bidoon ,
προκαλεί δυσανεξία και αμηχανία, γιατί μας αποκαλύπτει την πιθανότητα , όπου
ούτε το δίκαιο, ούτε η πληθυσμιακή διόγκωση ούτε η κοινωνική ένταση μπορούν να
οριοθετήσουν μια εστία ρήξης ή εξέλιξης. Είναι ίδιον ενός ευρωκεντρικού
σκέπτεσθαι η πίστη ότι ο συγχρονισμός εντάσεων, αντίρροπων δυνάμεων αναγκαστικά
διαμορφώνουν μια συνθήκη αλλαγής.
Οι τελευταίες 13 εβδομάδες πέρασαν και
οι επόμενες που ακολουθούν κινούνται εντός ενός μεταφυσικού περιβάλλοντος μιας
επερχόμενης ή δυνητικής ή επαπειλούμενης αλλαγής. Τοποθετούνται χρονικά
όρια ( πχ 20 Φεβρουαρίου, 6 Απριλίου, ημερομηνίες Eurogroup κλπ)
όπου κάτι θα γίνει ,θα συμφωνηθεί ή δεν θα γίνει ή δεν θα συμφωνηθεί αλλά
τέλος πάντων όλα περιστρέφονται πέριξ ενός σημειακού γίγνεσθαι.
Κι’ όμως αναδύεται σιγά σιγά το απόλυτο
σενάριο τρόμου ενός «μη γίγνεσθαι». Η Ευρωπαϊκή πραγματικότητα προφανώς δεν
υφίσταται με ένα τυπικό Grexit or Graccident .
Βλέπουμε όμως να εξελίσσεται σχεδόν κανονικά με την απειλή του Grexit ή Graccident. H Ελληνική
κυβέρνηση εξαντλεί τους πόρους τους .Γνωρίζοντας τεχνικά τον κίνδυνο που
αντιπροσωπεύει το Grexit ελπίζει
και καταλήξει στο σημείο κόμβο του γίγνεσθαι και να εξασφαλιστεί μέσω
μιας συμφωνίας. Μα η Ευρωπαϊκή κρατούσα συνθήκη φαίνεται να είναι
ικανοποιημένη με την παράταση της υφιστάμενης έκτατης διαπραγμάτευσης ως τελικά
καθεστώς συνέχειας. Η Ελληνική οικονομία ανατροφοδοτεί τις μειωμένες ανάγκες
της, το χρέος της υπόκειται σε μοχλεύσεις για τις οποίες πάντα ευρίσκονται
λύσεις. Τα σημειακά γίγνεσθαι μπορούν να μετατοπίζονται αενάως στο μέλλον ( να
υποθέσουμε πως ο Ιούνιος θα γίνει Σεπτέμβριος μέσω μιας νέας ενδιάμεσης
συμφωνίας) . Η Συριζαική αριστερά διάγει την περίοδο αυτοθαυμασμού της, η
Σαμαρική δεξιά μιλά τη γλώσσα του μακαρίτη Χριστόδουλου, οι κοινωνικές
συσπειρώσεις πέριξ των πραγματικοτήτων και όχι των οραμάτων μιας εξωστρέφειας
είναι περιθωριακές .
Ο μεταφυσικός ευρωκεντρισμός
(Τσίπρας,Σαμαράς,Βενιζέλος κλπ) συγχρονίζεται με ρομαντικές θανατολατρίες
ηθικών μαρτύρων ( Κωνσταντοπούλου, Μιχαλολιάκος κλπ) και μας οδηγούν αμέριμνα
στην ισορροπία ενός ελληνικού Bidoon.Η
κατάσταση Bidoon δεν μας αρέσει, δεν την κατανοούμε ιστορικά αλλά την
προσεγγίζουμε
Καταπληκτικό κείμενο, αγαπητέ Hypothesis. Πολύ γόνιμη η ιδέα της σταδιακής μετατροπής της Ελλάδας σ' ένα κράτος Bidoon. Ενταχθήκαμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και αργότερα στην Ευρωζώνη για ν' αποκτήσουμε μια υπερεθνική, "ασφαλέστερη" ταυτότητα, και τώρα περιερχόμαστε σταδιακά σε μια κατάσταση "μη ταυτότητας", σε μια κατάσταση πολιτικής ανυπαρξίας. Και μάλιστα εγκλωβιστήκαμε σ' αυτή την κατάσταση Bidoon: δεν μπορούμε να επιστρέψουμε στην προηγούμενη κατάσταση του έθνους-κράτους με τη σεβαστή εθνική κυριαρχία του ούτε γινόμαστε πλέον αποδεκτοί ως μέλος της Ένωσης με πλήρη δικαιώματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, να προσθέσω και μια άλλη όψη. Η κατάσταση Bidoon που περιγράφεις απειλεί, νομίζω, όσους βρίσκονται στα σύνορα της Ευρώπης. Σε μια τέτοια κατάσταση δεν έχει περιέλθει τώρα και η Ουκρανία; Προσπάθησε να μετατραπεί σε Ευρώπη, ν' αποκτήσει ευρωπαϊκή ταυτότητα, και τώρα έχει περιέλθει σε κατάσταση failed state.
Αγωνιστικούς χαιρετισμούς και Καλή Ανάσταση!
Γιώργο
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατ' αρχάς απολαμβάνω το periodikoetcetera .Ελπίζω να έχει την αναγνωσιμότητα που του αξίζει
Οσο για το Bidoon, προφανώς δεν είμαστε Ουκρανία ,αλλά εκείνο που με προβληματίζει είναι η πίστη σε μια ρήγη, απόφαση, "πριν-μετά".
Η κατάσταση Bidoon δείχνει μια εξέλιξη χωρίς τομές πέρας
Φοβάμαι ειλικρινά ότι η διαπραγμάτευση θα γίνεται αενάως με ενδιάμεσες προσωρινές συμφωνίες
Ούτε Grexit, ουτε Graccident, ούτε συμβιβασμός διαρεκίας,αλλά διαρκής επιβίωση.
Ας ελπίσουμε να διαψευστούμε
Δεν μπορεί ένα μικρο έθνος που
ΑπάντησηΔιαγραφή-από το 1821 έως το 1948* συνέχιζε διαρκώς με πολέμους ή/και διεθνείς συνθήκες κέρδιζε συνεχώς εδάφη και πληθυσμό και εγινε μεσαιο
-ενω το 1928 οι αναλφάβητοι αποτελούσαν το 40% του συνόλου των κατοίκων της χώρας , στη στατιστική της UNESCO για το 1957, το ποσοστό αναλφαβητισμού στην Ελλάδα ανερχόταν σε 25%!!!”, το 1981 ηταν περιπου 10% , ενω ηδη απο το 2005 ειναι μολις 2.5%
(τα τελευταια δυο ποσοστα αφουρουν μ.ο. ατομων ανω των 15 ετων)
-το ΑΕΠ της μεγεθύνθηκε την περίοδο 1951-1980 κατα 4.8 φορες και κατα 1.3 φορες την περιοδο 1981-2000 κια που καταττασεται στη ν 38-41 θεση σε σχεση με το ΑΕΠ, αλλα ανεπισημως πολλαπλασιαζοντας το ΑΕΠ επι 1,33 (για να συνυπολογισθει την ανεπισημη συνιστωσα του ΑΕΠ) βρισκεται ακομη στην 33η θεση, οπως το 2008.
http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9F%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BD%CE%BF%CE%BC%CE%AF%CE%B1_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%CF%82
-με την γεωπολιτικη θεση και στρατηγικη σπουδαιότητα
να γίνει αποτυχημένο κράτος, κράτος παρίας ή οτιδήποτε σχετικό άλλο.
Απλως περνα μεγαλη και ελεφως επωδυνη περιοδο προσαρμογης στην νεα παγκοσμια και ευρωπαικη πραγματικοτητα.
Λιγα εχουν νοικοκυρευθει στα δημοσια εξοδα και ακομα πολυ λιγα εχουν γινει για εισπραξη των φορων, την φοροδιαφυγη , την αναπτυξη,...
Αν οι ρυθμοι μεταναστευσης ελληνων ηταν διπλασιοι, ηδη 600.000 θα εργαζονταν στο εξωτερικο και κυριως σε χωρες της EE(κανοντας πραξη την ελευθερη μετακινηση για εργασια) και ασε τα ΜΜΕ να τσιριζουν οτι φευγουν τα καλυτερα μυαλα,.... Και να μεινουν θα τους διορισει η νεα κυβερνηση; Οι μισθοι μηχανικων, γιατρων,... ειναι πολλπλασιοι εκει.
*9 Ιανουαρίου 1948: Με το άρθρο 1 του Νόμου υπ' αριθμ. 518 "Περί προσαρτήσεως της Δωδεκανήσου εις την Ελλάδα"
Αφώτιστος Φιλελλην
Γιάννη, σ' ευχαριστώ πολύ για τα καλά σου λόγια για το Et cetera. Χαιρόμαστε να διαβάζεται από ανθρώπους σαν εσένα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως το λές: "Ούτε Grexit, ούτε Graccident, ούτε συμβιβασμός διαρκείας". Το Grexit και το Graccident ισοδυναμούν με μια αδύνατη επιστροφή στην εθνική ταυτότητα που έχουμε στερηθεί. Ο συμβιβασμός προϋποθέτει να αποδεχτούν οι εταίροι ότι είμαστε το ίδιο με αυτούς, ότι έχουμε την ίδια ταυτότητα. Η ρήξη που επαγγέλθηκε ο Σύριζα θα γινόταν πραγματικότητα αν πείθονταν ξαφνικά οι Ευρωπαίοι πως δε διαφέρουμε ταυτοτικά απ' αυτούς. Ουσιαστικά, μπορούμε να πούμε, ο Σύριζα επαγγέλθηκε μια ρήξη στην κοσμοθεωρία των άλλων.
Γιώργο
ΔιαγραφήΚαλό Πάσχα.
Επειδή ξέρουμε και οι δύο την ασυμμετρία των εξελίξεων όσο η Συριζαική λύση παράγει παρενέργειες που τελικά την ακυρώνουν, ας μην αποκλείσουμε και την Ευρωπαική αντίδραση να λοξοδρομήσει από τις δικές της παρενέργεις
Πάντως μια σειρά αλεπάληλλων αναβολών με "μερικές δόσεις" φαίνεται το σενάριο για να ηρεμήσουν προσωρινά όλοι
AΦ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατ' αρχάς δεν είπαμε για failed stae. Η αλληγορία με τους Bidoon είναι για την πίστη στην γραμμική εξέλιξη μέσω ρηγμάτων. Κι' όμως η ιστορία είναι γεμάτη από εξελίξεις μακρόσυρτων σήψεων, αποδομήσεων χωρίς "δράματα"
Υπάρχει κάτι με τη διαπραγμάτευση ότι κάτι θα γίνει.Κάλλιστα μπορεί να γίνει πάλι μια νέα ενδιάμεση συμφωνία για να μη γίνει τίποτα.Αυτός ειναι ο κίνδυνος
Οσο για τις μακροιστορικές αναγνώσεις σου δεν διαφωνώ
Μόνο πλέον μας λείπει η δημογραφική έκρηξη και η αγροτική προέλευση
Με γονατισμένους μεσήλικες του ονείρου της παραοικονομίας των υπηρεσιών δεν μπορείς να αντέξεις για πολύ. Το πολύ πολύ να κραυγάζεις με υστερία (πρόεδρος βουλής ως τυπικος εκπρόσωπος του ρεύματος)
Τελος το επιχείρημα της γεωπολιτικής θέσης το ακούω με πλύ μεγάλη επιφύλαξη.
Οι στρατηγικές Σομαλία Υεμένη που "κλειδώνουν" την ροή των κινέζικων εμπορευμάτων στην Ερυθρά Θάλασσα είναι στον πάτο.
Μακαρι η μακροιστορία να συνεχίσει, αλλά στο μεταξύ δεν μας βλεπω καλά
Καλο Πασχα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ Ελλας παραμενει χωρα πολλων ιδιαιτεροτητων αλλα και εκπληξεων (against all odds...)
ΑΦ
ΥΓ Ξαναδιαβαζω το εκπληκτικο "Μνημες Υπαναπτυξης" καΙ..... ζηλευω. Νομιζω οτι πρεπει να γραψω κατι αναλογο λ.χ. "Μνημες Υπερ-υποαναπτυξης"
Καλό Πάσχα Γιάννη. Είναι ακριβές και αισθαντικό μαζί σαν διαπίστωση. Και αρχίζει να μας αρέσει. Ο τζογαδόρος δεν θέλει να χάνει αλλά, κυρίως, δεν θέλει να κερδίζει. Για να τραγουδήσει μετά τον ψευτοβιωμένο πόνο του. Όχι ένα σάλπισμα έγερσης αλλά Καζαντζίδη, πολύ Καζαντζίδη. Σ'αυτό το διάκενο χορεύουμε την ζεϊμπεκιά μας. Σαν εκπεσόντες περιούσιοι και τα μυαλά στα κάγκελα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαραγγέλνουμε κάθε φορά την ανάθεση που μας επιβάλλεται. Μοιρολατρία σκέτη αφού δεν δικαιούμαστε την φονική γοητεία του μοιραίου.
Κίμωνα
ΔιαγραφήΚαλό Πάσχα
Ασε με να δω την ποιητική αισθαντικότητα στο σχόλιο σου και μόνο εκεί
Τα λέμε
Ο συνδυασμος (των γεγονοτων της μακροϊστοριας μας), των πνευματικων μας επιδοσεων, του αϋλου πλουτου (γλωσσα, ιστορια) και της γεωπολιτικης θεσης της χωρας ειναι μερικα μονον απο τα δυνητικα μας πλεονεκτηματα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜενει να αποδειχθει αν θα εκμεταλλευθουμε μερος της περιουσιας μας ( εκατονταδες χιλαδες αποφοιτους ΑΕΙ δεχομενοι outsourcing (οπως η Ινδια, η Σιγκαπουρη, η Μαλισια πανω απο 15 ετη), ιατρικο τουρισμο, ξενογλωσσα ΑΕΙ, μελετες εργων,.... εκατονταδες μικροκλιματα, αρχιπελαγα και ακτες, ορυκτο πλουτο,...)
ΑΦ
ΑΦ
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο Μογκαντίσου ήταν η δεύτερη πόλη στον κόσμο να υιοθετήσει το ηλεκτρονικό νόμισμα και τις spot συναλλαγές μέσω τηλεφώνου, για να αντιμετωπίσει την αρρυθμία με το τυπωμένο χρήμα
Ακόμη η Σομαλική πειρατία χρησιμοποιεί τα πιο σύνθετα Private Banking για να εισπράξει τα λεφτά της
Οι τεχνικές εταιρείες της Σομαλίας κτίζουν κάτι παλατάκια σε 10 εβδομάδες που ο Ακτωρας θα ζήλευε
Με λίγα λόγια όποιος νομίζει ότι η Ελλάδα του 15 έχει καπιου τυπου προβάδισμα για οικονομία της τεχνολογίας έχει χάσει τεύχη
Αν συνεχίσουμε 3-4 χρονάκια έτσι φίλε το Αντεν θα είναι πιο ελκυστικός τουρισμός από τη Μύκονο
Καλη Ανασταση
Καλή Άνοιξη!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑυτό που υφιστάμεθα είναι η απώλεια του "κονού χρόνου" (με ποιούς; την ΕΕ; την νεο-Οθωμανική ανναγέννηση; τα BRICS; αδιάφορο). Επιλέγουμε την "αναδελφικότητα", καταπώς φαιίνεται ότι είμαστε όλοι κυριαρχημένοι από έναν άκρατο υποκειμενικό χρόνο, όπως ο λοχαγός Ντρόγκο στην "Έρημο των Ταρτάτων", το αριστούργημα του Ντίνο Μπουτζάτι: http://lesxianagnosisbiblioudegas.blogspot.gr/2014/06/blog-post_9.html. Δεν πιστεύω ότι είναι στρατηγική ή τακτική. Είναι απλά αμηχανία απέναντι σε οποιοδήποτε συν-γίγνεσθαι, απο τον φόβο του επαρχιώτη ότι οι "άλλοι" είναι "πιο πονηροί και θα μας ρίξουν". Ούτε ήρωες, ούτε δειλοί, απλά αναβλητικοί και επαμφοτερίζοντες αμήχανοι. Σαν τους Μινωϊτες που δεν πήραν μέρος στους Περσικούς πολέμους (που ήταν πέρα από πατριωτισμό το τραίνο της εποχής για την κυριαρχία στο Αιγαίο), με αντίτιμο την μη-βίαια, μη-στρατιωτική, απλά "αναπυξιακή" απόλυτη παρακμή τους.
Emameinon.
Emameinon
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου αρέσουν οι αλληγορίες σου.
Εχω μια διαφορετική εικόνα, ισως σε επίπεδο απόχρωσης, αλλά και αποχρώσεις είναι κάποτε σημαντικές
Δεν βλέπω αυτήν απώλεια "κοινού χρόνου" ως υποκειμενική αδυναμία που προυπάρχει της σύγκρουσης, αλλά ως το αποτέλεσμα της σύγκρουσης.
Εστω και αν έχουμε ηρωισμό ή βούληση το αποτέλεσμα αναδύεται σε αυτή την αναβαλόμενη μεγάλη στιγμή
Θα ήμουνα πολύ πιο αισιόδοξος αν υπήρχε μια "Μινωική" αβουλία , γιατί αυτή ανατρέπεται αν υπάρχει μια αντίρροπη βούληση.
Για φαντάσου όμως η αναβολή να είναι το αποτέλεσμα μιας ισχυρής βούλησης;
Το πράγμα γίνεται τοσο δύσκολο που μάλλον θα προσυπογράψω την άποψη σου εκ των υστέρων........
Απλο ειναι, ας το επαναλαβω:
ΑπάντησηΔιαγραφή"Απλως η Ελλαδα περνα μεγαλη και ελαφρως επωδυνη περιοδο προσαρμογης στην νεα παγκοσμια και ευρωπαικη πραγματικοτητα."
Αφώτιστος Φιλελλην
ΑΦ
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάπως μεγάλη και κάπως επώδυνη η περίοδος Αφώτιστε
@Hypothesis
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ σειρά "Στα Μονοπάτια της Σκέψης", 1992-2005 που έγινε σταθμός για την ελληνική δημόσια τηλεόραση
και παρουσίαζε στοχαστές και φιλοσόφους από όλο τον κόσμο, όπως οι John Kenneth GALBRAITH, Agnes HELLER
Allen GINSBERG, Noam CHOMSKY, Edward W. SAID, Leo PANITCH, Joseph STIGLITZ, Μιχάλης ΔΕΡΤΟΥΖΟΣ
Andre GORZ
Alain TOURAINE ,VidalL NAQUET ,Pierre VERNANT, Jacques DERRIDA, Kostas AXELOS, Jean BAUDRILLARD, Edgar MORIN
Julia KRISTEVA
με Θεματα η κρίση του σοσιαλισμού, η κρίση της Αμερικής,η παγκοσμιοποίηση,.
Τα τελευταια 6 ετη εχει αντικατασταθει με τους "Λαβυρινθους" της σκεψης με την παγκοσμιου κυρους διανοηση μας (Varoufakis, Stathakis, Tsakalotos, Lapavitsas, Milios,...) και εις την αντιπεραν οχθη τους Α.Σαμαρα, Χρ. Λαζαριδη,....,Κ. Μητσοτακη, Ντ. Μπακογιαννη,... Πιστευω οτι καθε σκεπτομενος αυμπολιτης μας θα εχει ηδη βρει τον μιτο της Αριάδνης για να βγει -το ταχυτερο δυνατοον- από τους Λαβύρινθους.
Ιδου τι εγραψε ο ποιητης
ΛΑΒΥΡΙΝΘΟΙ
Άνδρα κλειστέ, μικρής ψυχής, είναι ήδη κακό
για σένα η παράνοια να σε δέρνει και η κακεντρεχής
απομώρανση. Αλλά ό,τι υγιεινό, ό,τι ευτυχές,
ό,τι άρτιο σε κατανόηση, να το καταστρέφεις,
δεν σου το συγχωρώ. Και ακόμη δεν σου συγχωρώ
την τύφλωση να θεωρείς την πράξη σου αγαθή.
Τι λαβυρίνθους δημιουργεί η βλακεία.
Τάκης Παπατσώνης
ΑΦ
ΑΦ
ΑπάντησηΔιαγραφήΨάχνουμε το μίτο δια του ιστολογείν. Το κακό είναι μηπως τελικά έχει δίκιο ο Παπατσώνης: Τι λαβυρίνθους δημιουργεί η βλακεία