Τρίτη 19 Μαΐου 2015

Mad Max-Deleuze-Πενθεσίλεια






Η νέα εκδοχή του Mad Max είχε μια ενδιαφέρουσα σήμανση : Το παρόν και μέλλον ανήκει στις γυναίκες.

Με μια σκοτεινή , νοσηρή  εικονογράφηση παρουσιάζεται η ομάδα  των κυρίαρχων μονοσήμαντα αρσενική. Αλλά τι είναι τα αρσενικά. Λευκά ανδροειδή με γενετικά προβλήματα που τους καθιστούν εξαρτημένους από συνεχείς αιμοδοσίες, γεμάτα κακοήθεις όγκους, νοητικό σύμπαν δεκάχρονου, μαρκαρισμένα σαν γελάδια, μερικοί με χρόνια αναπνευστικά προβλήματα και συνεχή παροχή οξυγόνου ,άπαντες ψυχωτικοί  σχεδόν τερατόμορφοι και υποταγμένοι στην αυταρχική εξουσία
Απέναντι τους οι γυναίκες επαναστάτριες , όμορφες , πολεμίστριες, συλλέκτριες και συντηρητές μοναδικών καρπών, γόνιμες,  υγιείς θαρραλέες με όραμα και τακτική.

Το τέλος δεν αξίζει καν να το υποθέσουμε.

Κάπου ανάμεσα ένας δύσπιστος μονόχνοτος κάου μπόυ επιδεικνύει ακροβατικές πολεμικές και αιμοδοτικές επιδόσεις με μια συνεχή ξινίλα στο πρόσωπο. Το όνομα της ταινίας είναι ετεροβαρές σχεδόν άδικο .Ο Mad Max απλώς συνεπικουρεί τις γυναίκες μαχητές που καθοδηγούνται μαεστρικά από τη γοητευτική μονόχειρα στρατηγό Fouriosa.

Στο Mad Max λοιπόν αναδύεται ένας πρωτόλειος  μαχητικός, πολεμικός  φεμινισμός μια ολική επαναφορά του ενός ιδεολογικού Αμαζονισμού.

Ο πολεμικός φεμινισμός  δεν είναι αιωρούμενος .Καθώς η ταινία αναφέρεται σε  πρωτόγονες κοινωνίες που έχουν εκπέσει από μια υποτιθέμενη ανώτερη ποιότητα αναδύεται ως ολική επαναφορά του μύθου της Αμαζόνας..

Ο μάχη όμως γυναικών εναντίον της νοσηρής ανδρικής εξουσίας  διεξάγεται με τους όρους  που  στην προβληματική των Deleuze Guatari  θα ονομάζαμε νομαδικότητα εναντίον κράτους.

Όλα τα θέματα και μοτίβα της προβληματικής που εμβαθύνουν οι DG  στις Χίλιες Πλαταιές , στο κεφάλαιο  "Η πολεμική μηχανή " αναδεικνύονται:

1.-Η πολεμική μηχανή είναι εξωτερική ως προς την κρατική δομή

Στον Mad Max ο κυρίαρχος ψυχωτικός Immortan Joe εμφανίζεται αρχικά ως επικεφαλής μιας πλήρους κρατικής δομής . Η κυριαρχία του εδράζεται στην ιδιοκτησία  γράμμωση και διανομή των ζωτικών πόρων  ( νερό, μητρικό γάλα) έχει ιεραρχικές λειτουργίες ( πολεμιστές σε διάταξη και προετοιμασία, γυναίκες σε αποκλειστικούς  αναπαραγωγικούς ρόλους ) ταξινομικά συστήματα (στρατηγούς, επιμελητεία πολέμου)  και μηχανισμούς ελέγχου της επικράτειας του. Η κρατική εξουσία του είναι πτυχωμένη σε διαφορετικά επίπεδα. Είναι αξιοπερίεργο πως η χρήση αριθμών από τον επιμελητή του Immortan αντιστοιχεί στην παρατήρηση των DG ότι ο αριθμός αλλάζει θεμελιακά θέση όταν χρησιμοποιείται στον πόλεμο. Η αρίθμηση των απωλειών του στρατού που γίνεται στο μέσο μιας μάχης είναι άλλης τάξεως από αριθμητική ταξινόμηση του χώρου που επιχειρούν οι «επαναστάτες» όταν υπολογίζουν το δρομολόγιο τους στον «ρευστό» χώρο τους.#

2.-Η πολεμική μηχανή είναι επινόηση των νομάδων ,καθώς είναι διακριτή από το κράτος και τους στρατιωτικούς  θεσμούς του. Η πολεμική μηχανή  έχει τρεις όψεις : την χωρογεωγραφική, την αλγεβρική και την επιδραστική   

Η αντίπαλη  νομαδική μηχανή της ομάδας των γυναικών είναι μια πολεμική ομάδα χωρίς κράτος δεν προέρχεται ως προέκταση ως λειτουργική απόληξη ενός κράτους ούτε  καν μιας πτυχής του κράτους . Είναι πολεμική μηχανή αυτόνομη. Καθώς η στρατιωτική συγκρότηση του Immortan αποσπάται από την κρατική χωρική μήτρα αντιμετωπίζει έναν εχθρό που φαινομενικά δεν έχει ένα κατανοητό σχέδιο. Η ομάδα Fouriosa -Mad Max έχει ένα δρομολόγιο που ανατρέπεται συνεχώς και τελικά παίρνει την πιο απρόσμενη κατεύθυνση. Ο πολεμικός  νομαδισμός των Αμαζόνων αποδιοργανώνει την βαριά συμπαγή  συμμορία-κράτος .Με όρους DG οι Αμαζόνες κινούνται στον ανομοιογενή «ρευστό» χώρο τον οποίο ο στρατός δεν μπορεί να κωδικοποιήσει ως γραμμικό ταξινομημένο χώρο.Οι ίδιες πεδιάδες είναι για τους μεν «μαλακή» αποτύπωση για τους δε «κλειστός επιμετρημένος χώρος».

Στον κόσμο του Mad Max  ο τεχνολογικό κόσμος διαλύθηκε ως εάν να διατηρήθηκε άθικτη η αυτοκίνηση προψηφιακής τεχνολογίας του 50. Όλα τα οχήματα , τα σύγχρονα άλογα του πολεμικού Αμαζονισμού της ταινίας  , αυτοκίνητα φορτηγά , μπουλντόζες και πάσης φύσεως υβριδικά μεικτά κατασκευάσματα αυτοκίνησης  δεν έχουν ψηφιακά μέρη ή καν ίχνη .Η δραματουργική σύμβαση αναδεικνύει μια άλλη Ντελεζιανή αναζήτηση : Την διαφορά νομαδικής και βασιλικής επιστήμης. Η «χαμηλή» τεχνολογία των οχημάτων επιτρέπει στους επαναστάτες νομάδες να αυτοσχεδιάζουν τεχνολογικά να επινοούν πατέντες ως κύριοι μιας αποκεντρωμένης ρευστής προσβάσιμης τεχνολογίας. Οι Αμαζόνες και οι δυο συνοδοί τους κατέχουν μια «νομαδική» επιστήμη της αυτοκίνησης που τους επιτρέπει να αντιπαρατίθενται σε πολλαπλάσιες σε όγκο, δομή, μέγεθος δυνάμεις μιας συμπαγούς κλειστής τεχνολογικά ιεραρχημένης δομής , μιας «βασιλικής» ορθολογιστικής επιστήμης.

Ο πολεμικός γυναικείος νομαδισμός αναδεικνύεται μέσα σε ένα καταιγισμό δράσης  ενίοτε ανεπίτρεπτης νοσηρότητας και επενδύεται από μια βαγκερικού ύφους υποβλητική μουσική.


Το Χόλυγουντ διασχίζει το δρόμο  Deleuze και Πενθεσίλεια χωρίς ίσως καν να ξέρει τα ονόματα τους.

2 σχόλια:

  1. Γραμμομοριακές τροχιές, απεδαφικοποίηση, μηχανική εξουσίας, ντελεζιανές αναζητήσεις στο σύγχρονο πολεμικό ταξικό σκηνικό...Respect

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Elias
    Ο Deleuze είναι πάντα επίκαιρος.Το συνέδριο στην Πάντειο πριν ένα μήνα ήταν μια μεγάλη επιτυχία

    ΑπάντησηΔιαγραφή