Αν ήθελε κάποιος να συμπυκνώσει την ποίηση
του Οδυσσέα Ελύτης σε τρεις γραμμές θα χρησιμοποιούσε τον τίτλο της Τ.Μανδηλαρά
από την Lifo ( 18.10.2020)
Ο ποιητής της δικής μας μοίρας: Ο Έλληνας
ποιητής που έζησε και δημιούργησε με τη δύναμη του φωτός και την ανοιχτοσύνη
της θάλασσας.
Είναι τόσο γνωστό, τραγουδημένο και
αναλυμένο το έργο του Ελύτη που περιττεύουν άλλες αναφορές.
Κι’ όμως , στο Ελυτικό σύμπαν αναδύονται
έντονα δύο «μικρόκοσμοι» προερχόμενοι από εντελώς αντίρροπες περιοχές του λόγου , του βιώματος και της εμπειρίας. Στην ποίηση του Ελύτη ενυπάρχουν με ένα σαφές και διακριτό στίγμα , ο ανόργανος κόσμος και η τεχνολογία. Με μια
πρόχειρη συσχέτιση με άλλους ποιητές θα μπορούσε να πει πως κανένας από τους «μεγάλους»
ποιητές δεν έχει αφομοιώσει ούτε καν
σπέρματα ή υβρίδια ενός ανόργανου ή τεχνολογικού κόσμου όσο ο Ελύτης.
Παρότι τα
«τεχνολογικά» στοιχεία του Ελύτη έχουν μια ενδιαφέρουσα πύκνωση σε ορισμένες
περιόδους , μάλιστα έχουμε μια ενδιαφέρουσα σώρευση στον πρώιμο Ελύτη ας ξεκινήσουμε
τη περιδιάβαση από το πιο γνωστό ποίημα – έκπληξη : την «Alfa Romeo». Δημοσιευμένο
το 1972 στα «Ρω του Έρωτα» , το ποίημα κάνει ένα οριακό αισθητικό συνειρμό: Ο Παρθενώνας
με το χρυσό κανόνα συζεί ποιητικά με μια
καλή και ωραία Alfa Romeo.
Θαύμασα τον Παρθενώνα
και στην κάθε του κολόνα
βρήκα τον χρυσό κανόνα
Όμως σήμερα το λέω
βρίσκω το καλό κι ωραίο
σε μια σπορ Alfa Romeo
Καλοκαίρια και χειμώνες
να ‘ναι γύρω μου ελαιώνες
πίσω μου όλ’ οι αιώνες
Κι όπου μπρος μου ο δρόμος βγάζει
και σε πειρασμό με βάζει
δώσ’ του να πατάω το γκάζι
Με τη δύναμη του λιόντα
και με του πουλιού τα φόντα
πιάνω τα εκατόν ογδόντα
Γεια σας θάλασσες και όρη
γεια σας κι έχω βάλει πλώρη
για της Αστραπής την Κόρη.
H συνάφεια όμως του Ελύτη με τις εταιρείες τεχνολογίας δεν αρκείται
στα αυτοκίνητα. Σε ένα τμήμα (σ της Μαρίας
Νεφέλης ( 1978) έχουμε μια πλήρη σειρά
όλων των εταιρειών τεχνολογίας.
Και ο Αντιφωνητής:
SWISSAIR BEA TWA
Αχ
Νεράιδες μου δε θ' αξιωθώ
τ' όνομά μου τυπωμένο να δω
DIE WELT TIMES FIGARO
αλλά
πίσω απ' το θάνατο με χαίτη
KODAK PHILIPS OLIVETTI
λάμπουσα
με περιμένει το άτι
να
περάσω το φράχτη να περάσω το φράχτη
του
ήχου της αφάνειας εγώ
JAGUAR CHEVROLET PEUGEOT
το
ποτήρι στα χείλη σου θα σταματήσει και
JOHNNY WALKER CINZANO PERRIER
περιττή
θα σου γίνει η γήινη οίηση
μόνο η ποίηση μόνο η ποίηση
μ' αστραπής αμάξι θα σε πάρει
SAAB MERCEDES FERRARI
σκίζοντας
τις προσόψεις παλαιών σπιτιών
NESCAFÉ LINGUAPHONE
σαν
εξώφυλλα περιοδικών όπου όλες μπήκ-
PARKER WATERMAN BIC
μπήκανε
κάποτε οι ωραίες μιας μέρας
τριανταφυλλένιες όπως το κορίτσι
της ELIZABETH ARDEN και της NINA RICCI.
Μαρία
πούμα των δημοσίων οδών
μες στο διάφανο νάιλον ή το ντραλόν
η μισή στάχτη που καίει
PHILIP MORRIS KENT CRAVEN A
κι
η μισή εξάτμιση εκνευριστική
MOBILOIL SHELL BP
στης
ψυχής μας την απέραντη Αριζόνα
στέπα του πιο τρομερού χειμώνα
Σε άλλα σημεία της Μαρίας Νεφέλης (σ 393)
έχουμε αναφορά στα ρολόγια «Patek Philippe» ενώ έχουμε και το Linguaphone της ηδονής ( σ 409) . Τέλος έχουμε μια «Σελήνη στο
Σιδεράδικο» ( Τα Ρω του Έρωτα σ.315 )
Όμως, ταυτόχρονα, στον Ελύτη έχουμε μια συνεχή ανάδυση του
ανόργανου κόσμου των ορυκτών και των μετάλλων.
Χρησιμοποιώ την έκδοση του Ίκαρου του 2002
και παραθέτω τα στοιχεία και τη σελίδα
Αναφορά |
Σελίδα |
|
|
Μια μορφή από αλάτι |
24 |
Μαζί με τις υδρίες των όρθρων που συμπερπατούν
φωτοσκιασμένες με ήλεκτρο |
25 |
Ουράνια τόξα πλεύσετε μες τους κρυστάλλους
και τους ουρανούς που έστειλαν ως εδώ κεχριμπαρένια πλοιάρια |
25 |
Κι όλος ο κόπος στάζει σε διαμάντια |
27 |
Τα κρύσταλλα ευωδιάσανε, τώρα μας λείπει
μόνο ένα καράβι |
31 |
Ποιο μέταλλο είν’ αυτό που κρυώνει τα μάτια
ποια χαμένη νεότητα |
32 |
Νυχτερινό υφαντούργημα |
34 |
Ακόμα ένα χιλιόμετρο και θα σου δείξω γιατί
βγήκα σ ένα τέτοιο αγνάντεμα |
34 |
Η μαγνητική βελόνα κινδυνεύει |
52 |
Να ξαναγυρίζεις στο νησί της ελαφρόπετρας |
53 |
Όταν από φωνή σε στόμα σπάσει ο σταλαγμίτης |
67 |
Ω να σπάσουν οι πέτρες και να λυγίσουνε τα
θυμωμένα σίδερα |
80 |
Με χείλια μπρούτζινα κορμιά γυμνά |
81 |
Μια πολιτεία με γούρνες μαρμάρινες |
81 |
Μπογιές , κατράμι, νέφτι |
87 |
Ο ασβέστης που βαστάει στη ράχη του τα
μεσημέρια |
87 |
Μεγάλο καλοκαίρι από κιμωλία |
87 |
Κι αν είναι αυτό που μας μεθάει μαγνήτης
το γνωρίζουμε |
89 |
Με τι πέτρες τι αίμα και τι σίδερο |
90 |
Φίλε μου όταν ανάβ η νύχτα την ηλεκτρική σου οδύνη |
90 |
Οι νύχτες χαλκεύουνε στα έγκατα σας |
91 |
Χωρίς κοπέλες ροζακιές ρίξαν βεγγαλικές |
94 |
Και στόμα, στόμα δροσερόν από χαλκό και
αμάραντο |
110 |
Μακριά χτυπούν οι καμπάνες από κρύσταλλο |
113 |
Μακριά χτυπούν οι καμπάνες από κρύσταλλο |
115 |
Και σιμά στη λάμψη του κρυστάλλου
χαμογελούν οι μασκοφορεμένοι |
151 |
Στων Εθνών τα κρυμμένα εργοστάσια με το
στάρι ετοιμάζουν μέταλλα |
161 |
Ορυχεία βαθαίνω και στους ουρανούς εργάζομαι
|
165 |
Λοιπόν , εβρέθηκε ο χρυσός της λιόριζας |
190 |
Έριξα τους ορίζοντες μες στον ασβέστη |
197 |
Γενεά κυλώντας το Κακό αποθηριωθεί μες στο
παντερειπωτικό ουράνιο |
197 |
Όρθια πάνω από τους ατμούς που ανεβάζει
το θειάφι της θαλάσσης |
199 |
‘Εχοντας εγώ απαγγείλει τα λόγια που απομαγνητίζουν
το άπειρο |
199 |
Τι γυαλόπετρες φούχτες |
209 |
Μες στις βρωμούσες και τα παλιοσίδερα |
219 |
Στων αστεριών τη χόβολη |
240 |
Οι πελώριες λιάνες και των ηφαιστείων οι
λάβες |
255 |
Λαμπερά θα μας κάνουν πετρώματα , μ’
ακούς |
255 |
Να χωράς στο κεράκι τη στεντόρεια λάμψη
την ηφαιστειακή |
257 |
Ντούκου Ντούκου Μηχανάκι |
275 |
Οι παπαρούνες μες στη λάμψη της χειροβομβίδας |
329 |
Λουλούδια ζώα φιλιά ευωδιές κοπριές κοτρόνια
και διαμάντια |
332 |
Από ίασπι και ορείχαλκο μπλε κοβαλτίου |
379 |
Πετρελαιοπηγών και άλλων πλουτοφόρων περιοχών |
391 |
Στουμπωμένος δηλητηριώδη αέρια |
391 |
Έκθετος σε βροχές μετεωριτών |
391 |
Μ’ αρέσουνε και μένα τα πετρώματα |
403 |
Έτη αρετής μες στον ασβέστη |
421 |
Απαράμιλλη μάρκα ηλεκτρικών λαμπτήρων |
429 |
Χρόνια χυμένα θα’ λεγες ακάθαρτο πετρέλαιο |
458 |
Μίνιο |
523 |
Ώχρα |
526 |
Πικρόν
υδράργυρον |
595 |
Φαίνεται λοιπόν πως ο ποιητής του Φωτός , της
Θάλασσας της Ελληνικής μοίρας έχει γειώσεις στο υπέδαφος , στα ορυκτά και τους κρυστάλλους
τους, στα χημικά παράγωγα και την τεχνολογία της εποχής του.
Είναι ο κόσμος, ο μικρός, ο μέγας του Ελύτη. Η γλώσσα της ποίησης που ορέγεται να βουτάει μετις λέξεις στον οργανικό και ανόργανο κόσμο . Να μάθει από την ύλη και την βαρύτητα για να σταθεί. Να διαλυθεί και να λιώσει, ασπόνδυλη, στο όρυγμα μιας μαύρης τρύπας - μήπως βγει στην άλλη πλευρά του φωτός. Είναι η μυστική σχέση με την Φύση. - Σήμερα, 16 Αυγούστου, μέρα που είναι, ποιος να σου απαντήσει, και μάλιστα για ποίηση …! Τώρα ζυγώνουν οι … αυτοδιοικητικές !
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατερίνα Παρίση
Κατερίνα. Αδυνατώ να απαντήσω σε ποίημα σχόλιο. Απλά το απολαμβάνω Hypothesis
ΑπάντησηΔιαγραφή